Kultskoter

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Kawasaki Interceptor 550 (1982), Ski-doo Blizzard 9700 (1983-1984), Polaris Centurion 500 (1979-1981) och Yamaha SRX 500 (1982). Kultvärstingar som nästan är omöjliga att få tag på (speciellt SRX 500).
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Har aldrig sett en ockelbo 250 är det nån som har en bild på en, ägde en blizzard 9700 för länge sen och jag ångrar att jag sålde den och det tycker jag är en kultskoter numera, skotrar från 60-70 talet är mer som fornlämningar.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ockelbo och Raid.

Fanns det inte någon som hette Skiroule också?
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
När jag var runt 10 bast kom morfar hem med en gammal finsk polisskoter (lite x-tra piffad). Härrudu har har du å lära dig pojke (finland-svenska). Har faktiskt kvar den! - åkte nog ett 20 tal gånger på isen mellan pojkijärvi och jukkasjärvi av ren och skär glädje -30 (januari och normal växthuseffekt 70-talet). -WINHA- DET ÄR EN KULTSKOTER!!



PS. det då var det ännu inte en lynx! :)

// Jiha
 
R

Robin

Kult skotrar är ju:
Larven
Elan
Ockelbo 300
Lynx Finlandia
osvosv

mvh/Robin
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag tycker definitvt att kawasaki interceptor 550 är en kult maskin jag ångrar att jag sålde i väg den :eek: totalt 5 importerades till svedala en av dessa gick vidare till finland enligt dåvarande gen agent flöter

i usa blev det till och med krångel då den pissade på a de andra slädarna i speedruns.
det var nå special me boggien som gjorde att den fick grymt fäste i starten
än i dag är den bland de värre skotrar jag kört i acceleration men de vägde ju lite mindre än dagens maskiner

83 gick kawa upp i polaris koncernen och TXL 340 var ett faktum den är också kult by the way:)
 

nickanderq

Medlem
14 mar 2007
24
0
1
Kumla
SkiDoo tnt 340 71 med tävlingsbågar på skidorna ,farsan har en sen sin ungdomsdagar en kult maskin har inte sett så någon annan som är i bruk .
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
"Diana", den första riktiga lössnöskotern som verkligen tog sig fram i "föresfôlla":cool: Specialiteter såsom sekundären monterad framför primärvariatorn för att få matta under så stor del av skotern som möjligt, en för tiden innovativ framfjädring, riktiga långband mm mm. Byggdes i Hedeviken, Härjedalen, på sena 60-talet och början av 70-talet. Ingen Diana var riktigt den andra lik eftersom konstruktören Erik Bergström tog vad delar som fanns tillhands till varje exemplar. Kreativ utveckling skedde också från exemplar till exemplar. Namnet "Diana" är inspirerat från Erik's dotter. Skotern nedan är dock lite modernt "moddad" med 136" slideboggi och en Polaris 544 fläktkyld snurra (60hk i en skoter på 130kg är rätt sköj:))

mvh / Matti

 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
För mig finns bara en kult-skoter John Deere Liquifire!! Hade den inte tillverkats skulle Yamaha SL351/S350-Europa legat bra till, 23 hp, 350 cc, välbalanserad 2-cyl och detta -68!
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Sinus är en Gammal svensk snöskoter. Någon som har en sån/Kört? har sett den på bild bara ser lite intresant ut
Jag har en polare som har en Sinus 440 -87 som vi håller på och drar i gång på... Det sitter en Rotax 440 i den modellen. Vad jag kommer ihåg när vi körde den när vi var yngre så var den väldigt framkomlig oavsett snömängd. När den var ny som gick den som en tillfällig dyngförflyttare på en bondgård. Den drog nån gammal hästsläde av nåt slag.

Finns även en till Sinus 440 nästgårds som är i Originalskick och väldigt fin!! Det är en äldre herre som har den i ägo.

Varma hälsningar från Dalarna