Kryper framåt på tomgång efter viktbyte till HH.

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Stoppade äntligen i mina Heavy Hitters vikter i F5an i veckan och tog en provtur för att börja justera men märkte direkt att skotern vill åka iväg på tomgång. Går att stå still med bromsen men då dör skotern istället.
ibland driver den mer och ibland så kan den stå still en stund.
Samt att ibland när man rycker igång den så driven den framåt redan där.

Någon annan som har provat med heavy hitters vikter i en firecat och råkat ut för liknande problem?
min är en Firecat F5 från 03.
Känns som att dom är lite för "stora" och ligger mot korset så att primärskivorna inte kan gå isär tillräckligt.

Jämförde vikterna först med dom gamla med att sätta dom bredvid varandra på en pinne innan jag monterade och dom såg ut att ha i stort sett samma form över ryggen.

Eller kan detta fenomen ha något med viktningen att göra? för tunga/för lätta?
Bussningen i vikterna gick även ganska trögt på viktpinnen, kan det vara så enkelt som att dessa behöver "slita in sig" på pinnen? dock så snurrar ju hela viktpinnen ganska lätt i variatorn så vikterna borde ju inte tröga fast i något läge ändå tycker man?
Eller bör man ta bort dom små brickorna som ligger på varsin sida av vikterna original ifall dom kanske gör att det blir för trångt och vikten därför går lite segt fram å tillbaks?

Har som sagt endast bytt vikterna och inget annat mer än tagit av och på remmen vid bytet.
Eller ska jag helt enkelt justera isär sekundären lite grann så remmen blir slakare? men det känns ju inte som att det är där felet ligger i grunden..

Tacksam för förslag och ideér
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Låter som du måste shimsa korset efter viktbytet.
Kolla vad du har för spel mellan rem och skiva med ett bladmått.
Du har nog inget spel nu därför den drar hela tiden.
Sikta på ett spel på 0,2-0,25 .....

Har ingen erfarenhet av HH men dom tar inte i nånstans utan går fritt ?
 

Goeras

Välkänd medlem
10 dec 2011
116
0
6
Falun
Ja, ifall det inte beror på något annat så blir det till att schimsa korset.
Tänkte annars ifall det kan bero på nåt annat som tex för lite/för mycket vikt, eller att dom går trögt av någon anledning som tex tight bussning eller att det blir för trångt med brickorna ifall vikterna är lite bredare.
Har inte hunnit titta så mycket mer efter att jag monterade dom men det såg ut att gå fritt i övrigt förutom att dom ligger emot korset vid tomgång tydligen. variatorn blev renoverad förra säsongen med nytt kors, rullar, fjäder och viktarmar.
det konstiga tycker jag är att den ibland tycks stå still, dock så ligger tomgången lägre än normalt vilket tyder på att remmen ligger på lite grann om än kanske lite mindre än när den driver iväg.

tänkte prova mig fram lite till innan jag krånglar med att ta lös variatorn och lämna in för omschimsning då jag inte har verktyg att ta bort korset själv.

Har skotern ett par mil hemifrån så alla tips är välkomna innan jag åker dit nästa gång.