Kromning av framvagnsdelar.

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Är det någon som har totalkoll på kromning och kan svara på hur man ska gå till väga för att kroma ett par spindlar?

Finns det någon firma i närheten av "fyrkanten" som fixar detta månne?

Vilket är den bästa förbehandlingen av aluminium för kromning, ska man blästra?

Eller blir det bara pannkaka om man ens försöker sig på att kroma?

Undrar mest pga att jag under inga som helst omständigheter skulle idas ta mig tiden att blankpolera dem...
 
Last edited:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Prisvärdare alternativ borde ju vara försilvring då framvagn kan ta lite stryk. Trist att lägga ut 7-10k på krom om det går sönder direkt man är på ett träd.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Googla på sprutförsilvring så kan du få lite fakta. Är inte så haj själv men du kan tex göra det på plast och oädla material. Samt få kulör i "kromet". Finns två sätt som jag förstått det. Dels genom elektrolys samt typ lack.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Pulverlack och krom rimmar ju inte så bra? Har faktiskt aldrig hört talas om det men det låter ju onekligen rätt egendomligt då krom vill man ju ha topnotch finish på medan pulverlack aldrig brukar ha den finishen men däremot tåligt. Men som sagt kan ju även jag ha fel. Även om det inte har hänt än. :D

edit. Googlade på det och jag hade inte fel denna gång heller. Såg ju inte ut som krom på nåt sätt. Snarare som sprayburkssilver.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Pulverlacka! finns kromfärg, ser jävlat ut som det är kromat! Kika på TJB pulverlack AB, gå in på facebook och kika där!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Allvarligt??? Ser ju inte ens nära ut som krom?
Fick fram lite bilder och bla på en tank och lite grejer. Silvermetallic är ju närmare sanningen.


Edit: Och så jämför ni tvivlare eller halvblinda på hela ögonen med en tank som är kromad.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tror ts själv måste avgöra i det här fallet. Efter min bildsökning på Google så står jag fast vid min sak efter flera grejer somär sSilvermetallic och många negativa kommentarer.
Har inte hittat en sån kommentar om krom/försilvring att det ser ut som nåt annat än det ska göra.