Blir man påkörd bakifrån oavsett om det är 30 50 70 eller 110väg så är det ALLTID personen som kör på det främre fordonet som blir skyldig . slut.
Att fordonet framför svänger vänster har väl ingen betydelse? Aldrig läst något om det under de år jag utbildade mig för alla mina behörigheter utom vid undantag traktorer och en (hänsynslös vänstersväng = vårdlöshet i trafik.)
Sen att en omkörning endast får ske när det kan bedömas lämpligt att utföra en sådan förmodar jag att alla vet! utom Sveriges värsta bilförare förstås.
Jag har lärt mig när jag tog mina körkort att situationer vid korsningar är generellt liknande det som gäller vid vanlig filkörning, men att det kan finnas saker som gör att skuldfrågan helt eller delvis kan ändras.
- Kör man på mågon bakifrån, i samma "Fil" så är den påkörande skyldig, Alltså inte den påkörde.
- Men svänger man Vänster (byter "Fil" åt vänster) till det motsatta körfältet, så är det den som byter "Fil" som är skyldig, när detta körfält redan är "Upptaget" av en som kör om
För övrigt så finns det ju liknande situationer när 2 bilar vid landsvägskörning ska köra om en 3:e bil. Ligger man som första bil strax bakom en bil man vill köra om, och man kör ut åt vänster, där den tredje bilen redan ligger för omkörning så är man skyldig vid en eventuell olycka.
OBS. Dessa situationer kan även uppstå på (Breda) skoterleder, då är det döviktigt att kika bakåt innan man svänger över åt vänster.