Kriminelle Larsson ute å åker igen......

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
När jag tar skotern dom ca 200 metrarna på vägen till leden förbi några kåkar.
Då tycker tydligen nån där att man är värre än Bin-laden.
OM jag då är kriminell:vad gör jag mig då skyldig till för brott & vad är straffet?
Dom man frågar verkar alla ha olika åsikter.
 
P

Polisen

RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Brott mot trafikkunggörelsen. Framförande av terrängfordon på allmän väg. Kostar 600 pix direkt utan pardon om polisen tar dig. Vid "svåra" fall kan du bli av med körkort/förarbevis.
Go´Juuuul
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Hej !
Finns alltid Bin Ladins överallt kör med förstånd smyg förbi så går det nog bra, gnäller dom ändå är det den svenska avundsjukan.
God Jul:)
 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Om man MÅSTE köra på vägen, tex över ett vattendrag, så är det tillåtet i max 30km/h.

 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

man får köra på väg om man måste men utan passagerare och max 20km/h
 
U

utbildad

RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

max 20 är det, och man kan bli av med körkortet men ALDRIG skoterförarbeviset
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

du har rätt att köra i 20 km/h till närmsta skoterled och kommer dom blåa och gapar om att bötfälla eller till o med dra in lappen så hänvisa dom till närmaste skoterexaminator för en snabblektion ...
där jag bor så kör vi efter väg då vi ska tanka , vi kör över en trafikerad bro och allt detta görs fullt lagligt , det har inte ens ortens blåställ en invändning emot..
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Rätt.. man kan inte tappa förarbeviset. Däremot tror jag bilkörkortet kan ryka om man gör för många lagbrott med skoter.
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Jo,men finns det inga gränser.
Jag menar isåfall kan ju folk sitta & köra i stan & skylla på att dom är på väg till leden.
Hur det än är så kommer jag ALDRIG att lasta bil & släp för att ta mig 200 meter.
Då tar jag hellre 600 i böter.
Förresten en annan sak:Såhär på vintern blir man lite småsur för att farsan flyttade från Malmberget i Gällivare till Sandviken 1937.
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Jag brukar då köra på vägen...Men det är i en by men jag har inte blivigt anmäld eller nå vad jag då vet...Och det brukar inte gå 20Km/h kan jag ju säga alla som har skoter i byn kör typ 50-60 på vägen...men då är det bara ca 50meter till leden så ingen hinner se att man kör...hehe
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

finns ställen där dom förbjuder bilar till förmån för skotrarna under en viss tid ...
så man ex.vis kan ta skotern för att handla mat mm , ganska fränt att glida in o parkera med skotern på bilparkeringen då alla bilägare får gå ...
men rent teoretiskt ja , finns det inget annat sätt att ta sig från punkt a till punkt b då får man köra , men som tur är brukar dom flesta både sköta det snyggt och diskret , kommer det en kille brännandes i 140 genom ett bostadsområde då ringer garanterat någon polisen men puttrar han lite vackert så är det nog ingen som bryr sig ....
 
P

Paragrafryttarn

RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

800x skrev:

>du har rätt att köra i 20
>km/h till närmsta skoterled
>och kommer dom blåa och
>gapar om att bötfälla eller
>till o med dra in lappen så
>hänvisa dom till närmaste
>skoterexaminator för en
>snabblektion ...
>där jag bor så kör vi efter
>väg då vi ska tanka , vi kör
>över en trafikerad bro och
>allt detta görs fullt
>lagligt , det har inte ens
>ortens blåställ en
>invändning emot..

Du har INTE rätt att köra på allmän väg till närmsta led, om inte skoterleden är dragen delvis efter vägen tex över en bro.

Man har INTE rätt att köra längs allmän väg från led till tex en bensinmack om inte leden slutar i omedelbar närhet av macken.

Sen att många bryter mot ovanstående och polisen på orten ser mellan fingrarna är en annan sak. På orten jag bor har vi en rent grönjävligt nitisk polis. Har själv blivit bötfälld 600kr för att ha kört 200m från ledslut till bensinmack.

 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

att du blev bötfälld var helt i sin ordning då du inte var på väg till närmaste led utan till en mack !!! sedan kan jag nog tycka att snuten i fråga är övernitisk ...
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

VÄGTRAFIKKUNGÖRELSEN 1972:603 (VTK)
I VTK finns reglerna för trafik på väg.grundläggande är att terrängfordon inte får får köra annat än på enskild väg.TVÅ UNDANTAG FINNS DOCK , det är tillåtet att korsa väg och man får köra en kortare sträcka om terrängen är oframkomlig.Vid trafik på är , med något undantag , högsta hastighet 20 km/tim och passagerare får inte åka med .När man skall köra in på eller korsa väg måste man först stanna och trafikant på vägen skall lämnas företräde
///// det är vad lagen säger sedan kan var och en tolka det hur dom vill men jag för min del menar att killen KAN köra dom 200 meter han har till leden fullt lagligt ....
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

20km/h på väg. Sen tycker jag att det skulle vara löjligt om polisen tar dig. För man ska inte behöva köra skotern på en släpvangn 200m bara för att man ska komma till leden. Jag har en polis som granne och han klagar aldrig när jag kör ner till leden och det är ca 200m max. Men däremot om det kommer någon kompis till mig så kan han bli sur. Hur gamla dina grannar egentligen?!
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

Tyvärr är det inte bara vägtrafikkunggörelsen som styr om det är lagligt/olagligt att köra på vägen. Om området vägen går i är stadsplanebelagt är det förbjudet att köra skoter där. Inte bara på vägen, utan överallt i området. Gäller i stort sett i anslutning till de flesta samhällen. Du blir alltså även skyldig till körning inom förbudsområde.
Sorgligt men sant...
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

tyvärr så har du helt rätt ... så alltså vad killen i fråga som har detta problem bör göra är att kolla hurvida han bor inom stadsplanerat område , stadsplaneringen är väldigt olika från samhälle till samhälle ex.vis där jag bor går skoterleden 200 meter från mitt hus o jag ligger utanför stadsplanerat område , kort sagt ligger huset han bor i utanför s-planerat område kan han lugnt o sansat köra 200 meter till leden men !!!!!! om inte vi skoteråkare kan alla regler till 100 % vilket vi bevisligen inte kan hur ska då polisen kunna alla turer kring ämnet ? är fullständigt övertygad om att böter kommer att skrivas ut i framtiden med än om polisen har fel
det bara är så ...
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Kriminelle Larsson ute å åker igen..

det klart är killen same då är det hur lugnt som helst , dom får köra hur dom vill i alla lägen * L *