Kran i motorrummet?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Vad är det för nåt? Alltså den röda kranen som sitter på ett rör mellan motorn och nåt mer, hehe... ska den stå på on eller off, och vad är det för något? Såg att det satt en likadan på brorsans Mxz600x. På hans skoter stog den på "on" men min var "off". Har det nåt med kylning eller bensin att göra?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Har fått det klart för mig nu, det är självklart förvärmningen till förgasarna. Den ska visst vridas av när det är varmgrader ute. Men tack ändå!
 

sadde

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
40
kiruna sverige
hmm...när denna sak är på tal så...vad är förvärminingen till för??har sånt på min skoter också men har aldrig använt det...vet inte riktigt vad den är bra för...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Förvärmningen är till för att hålla konstant temperatur på förgasarna oavsett hur kallt det är ute. Med förvärmning minskar behovet av att bestycka om efter temperaturen.

...och på bilmotorer med förgasare har man haft förvärmning i alla fall sedan 30-talet, och automatisk, termostatstyrd förvärmning sedan 70-talet...
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
>Förvärmningen är till för
>att hålla konstant
>temperatur på förgasarna
>oavsett hur kallt det är
>ute. Med förvärmning minskar
>behovet av att bestycka om
>efter temperaturen.
>
>...och på bilmotorer med
>förgasare har man haft
>förvärmning i alla fall
>sedan 30-talet, och
>automatisk, termostatstyrd
>förvärmning sedan
>70-talet...

Men på skotrar är den även till för att förhindra frysning i förgasarna.
Och det där med förgasar bilar är ju också för att få en bättre så kallad "väggvätning" som gör att motorn svarar bättre på gasen!