Kraftlös longtrack

Jonti

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
36
Kiruna
gironboxuf.se
Tjena, jag har en gammal Polaris Longtrack 440cc -83
Det har hänt något med motorn och jag kan inte luska ut vad som är felet.
När man först startar den, och kör en liten stund så är den lika pigg (om man nu kan kalla den pigg vill säga :p) som den var förut. Sen när man kört ett tag med den, typ 5km så börjar motorn bli kraftlös, den går bra på låga varv när man krypkör i skogen, men när man försöker gasa på så vill den inte varva upp. Det händer alltid efter en stunds körning, min första teori var att variatorn inte växlade upp, men eftersom felet sitter i även brant nedförs, på plan led och uppförs så sumpas den teorin. Skotern gick bra tills jag brände remmen på den och köpte en ny, och fraktade den till stugan som ligger i fjällen. Den har ursprungligen gått i Kiruna, men flyttade den till en by vid treriksröset som heter keinovuopio, jag tror båda platserna ska ligga på samma höjd över havet.
Jag har hitils provat lägga dit mindre mynstycke men det gav inget resultat.
kort sagt, den går som en encylindrig ockelbo 300. Min farbror misstänker att det kan vara packboxarna som är slut. Men borde den inte då smälla och gå dåligt på både låga och höga varv?

Mvh Jonas
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det skulle också kunna vara något tändproblem, temperaturberoende fel i CDI:n som gör att den får för sen tändning vid höga varv när CDI-enheten börjar bli varm. Prova att värma och kyla den (hårtork resp snö t ex) och se om det blir någon skillnad. Om du har stroboskoplampa så kan du kolla vad som händer med tändläget vid olika varvtal.

Om vevaxeltätningarna (packboxarna) börjar bli dåliga så kan man märka det genom att tomgången ändras när man sprayar startgas mot vevaxeländen innanför variatorn.

Ytterligare en möjlighet är något bränslepumpsproblem. Kolla hur tryckslangen mellan vevhuset och pumpen ser ut, ev. skaffa en lågtrycksmanometer (ca 80 kr på Biltema) och mät bränsletrycket. Normalt tryck brukar vara ca 0,1 - 0,3 bar, om det nästan försvinner när motorn tappar ork så är pumpen mycket misstänkt.
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
longtrack

tror de är så lätt att tändstiften är slut farsans xlt var samma sak med bytte tändstift allt ordnade sig.. sen kan sekundärvariatorna vara slut och inte växla ner igen då varvar den inte uppp rätt.. lr den orkar inte varva