Krånglande elstart rush

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har en -10 rush med elstart. Köpte den nyligen och den rasslade bara vid försök till start. Lilla drevet som ska hugga i kransen va något slitet men inte nämnvärt mycket. Hur som haver så är det bytt nu mot en komplett originaldel och problemet kvarstår. Den vill inte hugga i så det bara rasslar. Ingenting går ju att justera heller. Ska även tillägga att kransen på primären är fin och finns inga grader eller liknande. När maskinen väl har blivit startad och gått en liten stund så fungerar allt som det ska. Vad kan problemet vara?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Nu vet jag inte om jag fattat rätt, menar du att drevet inte går in i kuggarna på stora drevet när den är kall? Den åker bara emot stora drevet och rasslar därför?
De kan va fett på startdrevets löpaxel för de ajjabajja , den ska va noga rengjord helt torr eller max lite lättflyktig olja. Om de är fet olja eller fett alt skitig av remdamm på den nu så kan de funka varmt för då blir de mer lättflyktigt.
Annat senare kan va lite för tight fäste original och utbytt startdrev eller startmotor som är någon tiondel grövre. Då får man flytta ut startmotorn på något sätt typ slipa ur fästet så den går isär några tiondelar eller om de går shimsa ut den bara?. När motorn blir varm expanderar aluminium någon tiondel och de kan räcka för att den ska gå in varm men inte kall. Innan du gör något fix så Kolla om startdrevet slår ut med bra kraft med löstagen startmotor, för de kan ju va någ knas med startsoloniden när den är kall.
 

Masen 75

Prospect sledder
14 dec 2017
12
2
3
Har haft samma problem med min PRO RMK 600 som jag monterade elstart på. När man vred på starten så gick startmotorn igång men det bara rasslade och den kuggade inte i startkransen på variatorn. Efter ett par timmars felsökning så kopplade jag in ett bilbatteri jag hade ståendes och då jävlar blev det fart på starten och skotern startade. Hade mätt upp batteriet utan belastning och hade då 12v men mest troligt störtdök spänningen vid belastning vilket medförde att pinjongen bara orkade snurra men inte haka i startkransen. Byt batteri men köp inget skrot på biltema. Provade ett nytt 14Ah biltema och det funkade inte för mig. Köpte ett 18Ah Snell från sledstore och det funkar fint. Se även till att ladda upp det nya ordentligt innan första start.