Krångel..

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

hej ... jag har lite problem med min XLT... då jag drar på på t.ex sjöar,leder m.m... så börjar skotern skaka... :S är det nå fel på variatorn lr?? är inte så het på skotrar... och nu är det så att det hugger då jag kör...som att remmen inte får grepp :S men detta bekymmer dyker inte upp då jag pallar upp skotern...

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Har du besiktat variatorremmen? Har du kört fast och slirat på den kan den ha fått en "midja" som gör att det hugger och har sej!
Ta lös den och granska den. Men det lät ju underligt att den inte uppförde sej likadant när den är uppallad!??

E

Ej medlem/Inloggad

Håkan K. skrev:
Har du besiktat variatorremmen? Har du kört fast och slirat på den kan den ha fått en "midja" som gör att det hugger och har sej!
Ta lös den och granska den. Men det lät ju underligt att den inte uppförde sej likadant när den är uppallad!??
Nej jag har inte besiktat den =/ men då vi kollar på den... så ser den helt ny ut... och jag har bara fastnat 1 gång men jag skotta loss mig så jag har inte slirat på den... sedan så är det problem med mitt kylsystem.. jag var ute å körde med min kompis så lyste temperatur mätaren så jag slog av skotern och då jag kolla glykolen så var det fullt i behållaren tills motorn blev sval då for all glykol tillbaka och efter det så har det gått åt glykol hela tiden..som att det läker.. vad kan ett variator kitt kosta?? det är en XLT -95..

Svedda

Aktiv medlem
6 dec 2004
54
0
1
Hofors
Hugger det hela tiden när du kör eller är det bara på sjöarna detta händer? Om det bara är på sjön så kan d bero på att det inte är tillräckligt med packad snö så att det släpper loss på isen ibland och då hugger det till. Så kan d bli för mig när jag kör på sjön.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hejsan,,,,

Jag har en kort xlt 95a å den hade samma syndrom,, kolla om du har olja i kedjehuset för ja hade tomt,, läckt ut under en natt:( va tvungen att byta : dreven, kedja, packboxar å lager i drivaxeln å sekundäraxeln,,, min kedja va hårt spänd å inge smörjande,, ja kanske inte kom till nån hjälp men kör inte föränn du kollat upp detta,, annnars blir de bara onödiga utgifter:(
Lycka till

E

Ej medlem/Inloggad

Svedda skrev:
Hugger det hela tiden när du kör eller är det bara på sjöarna detta händer? Om det bara är på sjön så kan d bero på att det inte är tillräckligt med packad snö så att det släpper loss på isen ibland och då hugger det till. Så kan d bli för mig när jag kör på sjön.
Ok.. det händer på lägder med... men det kanske är att den gräver ner sig..men det är ganska obehagligt då den hugger så där =/ men jag ska kolla upp de där..frågade en gubbe han trodde det hade med variatorn att göra =/ har du någon aning om vad det kan kosta att renovera variatorn??

E

Ej medlem/Inloggad

KimAlexander skrev:
Jag har en kort xlt 95a å den hade samma syndrom,, kolla om du har olja i kedjehuset för ja hade tomt,, läckt ut under en natt:( va tvungen att byta : dreven, kedja, packboxar å lager i drivaxeln å sekundäraxeln,,, min kedja va hårt spänd å inge smörjande,, ja kanske inte kom till nån hjälp men kör inte föränn du kollat upp detta,, annnars blir de bara onödiga utgifter:(
Lycka till

ok..jag ska kolla upp detta tusen tack... jag har inte kollat hur min kedja är.. vad ska det vara för olja?
//tusen tack till alla svar jag fått

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Ej medlem/Inloggad skrev:
ok..jag ska kolla upp detta tusen tack... jag har inte kollat hur min kedja är.. vad ska det vara för olja?
//tusen tack till alla svar jag fått
Nå de skall vara syntet transmissions olja,, var iaf de ja använde,, har du en xlt special???

E

Ej medlem/Inloggad

KimAlexander skrev:
Nå de skall vara syntet transmissions olja,, var iaf de ja använde,, har du en xlt special???

ok...ne jag har en XLT SKS -95.. vi kollade ju bromsarna med..men dom ser helt ok ut för den gör ett "skrap" ljud då jag bromsar..och det hugger ungefär som då jag gasar... men det är väl väl därför jag inte har oljan kanske

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
angående bromsarna kan ja säga på rak arm att bromsklossarna är slut.. förstör skivan om du fortsätter utan att byta klossar.. vilket är simpelt! och bra mycke billigare en en ny skiva..

E

Ej medlem/Inloggad

xc60098a skrev:
angående bromsarna kan ja säga på rak arm att bromsklossarna är slut.. förstör skivan om du fortsätter utan att byta klossar.. vilket är simpelt! och bra mycke billigare en en ny skiva..

ok..tack :) ska köpa olja och nya klossar på måndag då...hoppas detta ska funka nu då..tusen tack för alla svar... vet ni om en sida där man kan få tag på sprängskissar till Polaris XLT -95?