Krängningshämmare F5

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jag har hört att utan hämmarna ska skotern bli mer lättstyrd, dämparna ska jobba bättre och den ska bli lite mer lätt körd så iom att jag målade lite på armarna idag plockade jag även bort hämmarna på min F5a -03 för jag såg även att ett fäste hade spruckit lite. Hinner inte testa skotern förens på lördag så tillsdess vill jag att ni som VET skriver vad ni tycker/har upplevt om att ta bort dom. Gärna om ni själva har någon liknande modell

Såg att de fanns en tråd om det här redan men jag ville vara lite mer specifik, hoppas det inte stör er för mycket

Edit: Kan passa på att fråga om det är någon som vet hur mycket extra man kan höjja styret på 03ornas F5a utan att behöva förlänga några kablar för de orkar jag fan inte... en kompis sa att 2" exrta borde gå, jag har original så någon som vet hur mkt extra jag kan lägga på?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
På min F7a hade jag 6.44" + 2.5" höjning utan problem, lite "re-routing" av kablar, slang och wire bara.

Har det spruckit på vänster sida, runt röret som "håller" k-hämmaren?
Då är det på väg att hända otrevliga grejor.

Jag gillar att köra utan k-hämmaren för att vänster sida på skotern påverkas av högern, så att säga. Maskinen uppför sig som man visuellt förväntat sig på ett gupp som man bara kör på med högerskidan.
Stämmer att man "måste" styva dämparna lite.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jag har provkört lite nu och dämpningen blev mycket skönare fast kanske en aning mjuk men jag tuktade inte allt för hårt så kände inte helt riktigt.

Jag vet inte hur jag ska förklara hur det spruckit men det är inte mycket alls men ska se om det går svetsa

Helt klart värt att ta bort hämmarna iaf
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
På min F7a hade jag 6.44" + 2.5" höjning utan problem, lite "re-routing" av kablar, slang och wire bara.

Har det spruckit på vänster sida, runt röret som "håller" k-hämmaren?
Då är det på väg att hända otrevliga grejor.

Jag gillar att köra utan k-hämmaren för att vänster sida på skotern påverkas av högern, så att säga. Maskinen uppför sig som man visuellt förväntat sig på ett gupp som man bara kör på med högerskidan.
Stämmer att man "måste" styva dämparna lite.
Stämmer det inte att du kan förlänga -03/-04 modellerna längre än DD maskinerna, p.g.a. att bromsen sitter längre ner?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Stämmer det inte att du kan förlänga -03/-04 modellerna längre än DD maskinerna, p.g.a. att bromsen sitter längre ner?
Korrekt!

32" är väl standardlängd på DD-maskinerna, och de brukar väl använda 37" från M-modellerna?

På min 03a vill jag påstå att min höjning var väldigt på gränsen - såvida man inte ville ha fult draget med slang och wire.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Korrekt!

32" är väl standardlängd på DD-maskinerna, och de brukar väl använda 37" från M-modellerna?

På min 03a vill jag påstå att min höjning var väldigt på gränsen - såvida man inte ville ha fult draget med slang och wire.
Okej, men om jag förstod det rätt så har du förlängt din -03 hela 9"? borde ju bara samma kablar och samma placering på bromsen på min f5 -04, ska nämligen dit med ett fatbar + fästen, ca. 13 cm.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej, men om jag förstod det rätt så har du förlängt din -03 hela 9"? borde ju bara samma kablar och samma placering på bromsen på min f5 -04, ska nämligen dit med ett fatbar + fästen, ca. 13 cm.

För att förtydliga lite så är den totala höjningen egentligen bara 2 + 2.5", då standardhöjaren är 6.44".

Men med ful dragning av wire slang och en kablarna (tror det är tumvärmaren) så ska det ju gå på mer.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
För att förtydliga lite så är den totala höjningen egentligen bara 2 + 2.5", då standardhöjaren är 6.44".

Men med ful dragning av wire slang och en kablarna (tror det är tumvärmaren) så ska det ju gå på mer.
Okej, tror du man kan kan höja 12cm, med lite kabel möblering?