Krängningshämmare Axys ?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tjena

Ni som kör polaris pro rmk åker ni med krängningshämmare eller har tagit bort dom ?

Om ni tagit bort dom har ni ställt på
Dämparna mer då eller gjort något annat?

Har åkt bara haft arctics innan utan krängningshämmare så vill gärna höra lite vad ni rekommenderar.

Skotern jag köpt är : Polaris pro rmk 850

Med vänlig hälsning, Freddan
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Du kommer att få många olika synpunkter på denna fråga. Jag själv föredrar att köra med krängare. Dämpare/fjädrar blir aldeles för mjuka utan. Med dämpare anpassade för att köra utan blir det en annan sak.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Blir helt värdelöst att bara ta bort dom och inte byta till hårdare fjädrar och shimsa. Jag kör med och tycker det funkar kanon
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Blir helt värdelöst att bara ta bort dom och inte byta till hårdare fjädrar och shimsa. Jag kör med och tycker det funkar kanon
Du kommer att få många olika synpunkter på denna fråga. Jag själv föredrar att köra med krängare. Dämpare/fjädrar blir aldeles för mjuka utan. Med dämpare anpassade för att köra utan blir det en annan sak.
Kan bara instämma, provade att koppla ur och den vart tokmjuk som att gå ner sig i myrmark ner till knäna...😉
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Åker också hellre med krängare än utan.
Utan krängare blir den mjuk fram, så när man åker på skrå så trycks ena dämparen ihop mycket, balanspunkten ändras och det känns som man får jobba emot dämparen för att behålla maskinen på skrå.
 
Reactions: FOX rider och Bola

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Åker också hellre med krängare än utan.
Utan krängare blir den mjuk fram, så när man åker på skrå så trycks ena dämparen ihop mycket, balanspunkten ändras och det känns som man får jobba emot dämparen för att behålla maskinen på skrå.
Lustigt hur man kan uppleva saker olika :) jag kör utan, och de flesta jag åker med kör utan. Men det är väl bara att prova? Är ju inte en veckas mek i varmgarage för att ta bort dem eller sätta dit dem :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag kör utan, helt klart en vane/smaksak. Jag tycker det är bra att skidorna inte är beroende av varandra, i synnerhet vid friåkning. Har kört av mina på både axys och proride chassiet och inte brytt mig om att laga dom, man lär sig köra utan helt enkelt och jag trivs väldigt bra på det viset :)
Skruvat fjädrarna lite hårdare och klickat lite mot hårdare hållet, men det är rätt marginellt som justeringarna gör nån stor skillnad på originaldämparna tycker jag. Möjligtvis att man märker markant skillnad om man schimsar om dom eller skaffar nå värre dämpare.
Enda egentligen nackdelen jag upplever som jag har nu är att det slår igenom ibland vid dåliga landningar, men det kan jag leva med för jag är lite för snål för att skaffa floatare :)