koso dual egt

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tjenare! Tänkte slänga på min koso mätare på skotern men muttern som sitter på givarna nu är för liten för gängan som den ska skruvas fast i. Hur får man bort muttern från givarna? Fick med andra muttrar som passar, men måste bara få lös de som sitter på nu..

HUR?!
 

MurreR

Medlem
9 feb 2009
16
0
1
Drog du åt hårt trots att det var fel storlek på gängan?
Isåfall är det väl bara att försöka gripa tag i delen som spänns fast mot pipan med en polygrip eller passande 14 eller kanske 15 öppen nyckel och samtidigt skruva av muttern.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du menar att du behöver byta muttrarna som sitter på kabel/givare till större? Dom passar inte på nippeln på pipan?

Är det inte en 2-delad kona på givaren som muttern pressar fast mot svetsnippeln då man drar ihop? Så är det iaf på min Digatron. Jag tog 2 tänger och "vred isär" kon-delarna, då gick dom att dra lös från givarna så att man kunde byta mutter.

Vet dock inte om det är samma på din koso...
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Kan man ta bort kablarna bakifrån mätaren? De 2 som går till givarn samt strömkabeln.. hade tänkte borra hål i plasten sen dra dom igenom
 

MurreR

Medlem
9 feb 2009
16
0
1
Jaha, tyckte det lät som att du dragit med fel gänga. Men du ska alltså få bort muttern ifrån proben.

Jag har inte kvar min mätare men jag har för mig att man kunde plocka isär den gula kontakten från kabeln rätt enkelt. Kan behöva lödas om efteråt eller så var det skruvplintar, minns ej.

Har jag uppfattat dig rätt denna gång?
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jajamen! Fick bort mutter från proben, så den är bytt nu :) Sitter 2st blåa som går in i mätaren det är givarna som går in där. Sen finns det en svart kabel som också går in, det är strömkabeln. Men jag drog bara kablarna på ett annat sätt för jag orkade inte börja slita i kablarna ifall att de inte är löstagbara.