kort eller lång?

R

rotax=)

hej, va tycker ni är roligast lång eller kort skoter?;)berätta lite för och nakdelar mellan dom båda:D:rock:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Själv föredrar jag lite längre skoter, då jag gillar ospårat och djupsnö och att trixa fram, kör iof bara en gammal ext med 345 matta, men ska byta till lite högre kammar till nästa säsong, men kortare än 345 vill jag inte ha, nästa skoter ska ha 365, det tror jag är mer lagom för mig. men då gillar jag ospårat, snårskog och lössnö, jag kör sällan fort och gillar inte leder eller trampat.

//Dennis

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Helt klart lång, kör mycke ospårat, sakta i "lågland", samt kan bli nån ledsladdning ibland... Nästa skoter blir en Lynx Xtrim, endera en vanlig 6/800 eller nya commander, nån gång :p En halvsportig maskin fast med lång matta å lågväxel vore ju underbart vissa gånger :D

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Kort maskin som man kan piska fram efter lederna med och busa utanför :) men vi har även en 59'a så vid behov tar man fram den också, sen står skoterklubbens Lynx 650 och väntar på sladdturerna.

Freddep

Välkänd medlem
25 nov 2006
100
0
16
Boden
Jag har bara haft korta skotrar förutom ett snesteg med en Artic-cat buss 151" Mountain cat 800-03. Den var aldeles för lång för mitt tycke. Däremot var det en skoter som gick asbra i snö och med härigt klipp i motorn. Har aldrig ägt nå som är mittimellan men jag gillar korta för dom funkar faktiskt i snö dom oxå, man måste bara våga & gasa lite mer:)
Så för mig blir det korta i fortsättningen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har fastnat för korta..
Varför ingen aning, bara blivit så!:hmmmm2:

Sen har jag kört japanska ubåtar istort sett hela mitt liv o inte haft några större problem med klättring etc.
Klart man inte tar brantaste djupaste backen, men funkar för mina ända mål. Trivs bäst o bomba led samt ut på myren o tro att man är bland molnen! :D

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
jag gillar halv långa. 345 är perfekt för mig då dom går att plåga bra efter led och tar sig riktigt bra i ospårat. men kan nog mkt väl bli en 365 nästa gång då ja gillar dom oxå.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag har kört dom flesta längder, men jag gillar mina skotrar långa!
min sks 800 är just inte för kort för mig (365) helst hade jag haft en 151" matta på den men men ;) gillar det brantaste och svåraste:rock:
så nästa skoter jag skaffar blir nog en längre RMK eller en M7/M8a

dock går ju allt med gas på dom korta skotrarna men jag vill inte att skotern ska begränsa min framfart, utan jag själv om ni fattar :rolleyes:
min SKS kan man bomba leder med om man vill, funkar bra på dom med och i pudret just snäppet under en kortare RMK :p

Bussförare!

B

Biosteel

kan bara säga att jag har bäst erfarenhet av långa maskiner då jag ha ägt 2 korta sportmaskiner som satt som pären i marken när det börja bli uppför utanför leden :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kort. Har inte så värst mkt snö här så en kort maskin funkar hur bra som helst.
Hade vi haft mer snö så hade det nog blivit en lång maskin.

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Lång såklart, jag klarar mig bra med 141" lagom smidig, man kan då inte kalla de för nån buss direkt. Ibland skulle man behöva lite mer matta.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tycker absolut att lång skoter alltid är en fördel.förutom när man lastar.för dom tar ju upp mer plats på längden så klart.
tyngre att lyfta lös är dom oxå.

alltså en kort skoter går ju på fullgas nere i björkriset medans en lång skoter oftast åker frammåt i djupsnön..

blir om möjligt lite otympligare på led samt vickig i mitt fall.
men en 365 och kortare skoter har man inga problem att köra ikapp en kort maskin med.

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Beror helt på vad du tycker om att göra med skotern:

Kort:
+ Lite roligare utanför leden (oftast)
+ Kan piska leder hårdare

- Tar sig väldigt dåligt i djup snö

Lång:
+ Tar sig bra i mycket snö
+ Rolig att leka med

- Beroende på matta så kan hård ledkörning bli lidande

R

rotax=)

gillar och hoppa och leka och köra puder:D:rock:tror ni en x-trim är en bra skoter för mej då?:D

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
xtrim är halvlång och ja, jag tror det kan vara ett bra val, det eller en kort ;)
fullång är överdrivet tycker jag ;)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
gillar och hoppa och leka och köra puder:D:rock:tror ni en x-trim är en bra skoter för mej då?:D

asså du kan ju hoppa även fast du kör lång.

min vector är det inga problem att hoppa med.dock så landar jag alltid i lössnö.det skönaste och påfrestar inte något speciellt på skotern.

min skoter har gått av 3 gånger.och det är pågrund av riktigt hårt körning efter sämsta möjliga leden

B

Biosteel

asså du kan ju hoppa även fast du kör lång.

min vector är det inga problem att hoppa med.dock så landar jag alltid i lössnö.det skönaste och påfrestar inte något speciellt på skotern.

min skoter har gått av 3 gånger.och det är pågrund av riktigt hårt körning efter sämsta möjliga leden

är det en fyrtakts skoter som har gått av dom där 3 ggr:na då eller :)?