koppla xenon

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
hej, vet inte riktigt om den här tråden hamnade rätt.

Jag tänkte koppla in xenon på min skoter, mountain max utan batteri. men det finns uttag redan på kabelhärvan för batteriladdning.

Jag tänkte då köpa det här batteriet http://www.jula.se/mc-batterier-129780 billigt skit batteri men jag ska ju inte starta skotern med det, bara tända xenon lampan. duger den till det? sen tänkte jag köpa julas xenon sats för h4 lampor och montera.

Tänkte då byta ut lampan till xenon lampan, ta strömförsörjning till tändmodulen från batteriet och koppla hel och halv till tändmodulen med kablarna från den vanliga sockeln. Tror ni att det fungerar utan att nått i elsystemet förstörs?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Borde väl funka, däremot så har du växelspänning i h4 kontakten från ljusspolen som du måste likrikta.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
men i nuläget utan batteri, är all ström växelström då? om jag kopplar batteriet till uttaget på kabelhärvan och batteriet laddas, laddas det med växel eller likström då? jag får väl bara ut likström ur batteriet?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
men i nuläget utan batteri, är all ström växelström då? om jag kopplar batteriet till uttaget på kabelhärvan och batteriet laddas, laddas det med växel eller likström då? jag får väl bara ut likström ur batteriet?
Du behöver nog en likriktare/regulator skulle jag tro typ en sånhär http://www.stenmarksmaskin.se/voltregulator-p-14373-c-634.aspx
Men du kan mäta upp med en multimeter om det är växel eller likspänning du får ut.

Om du skulle även behöver likrikta spänningen från H4 kontakten så behöver du inte en dyr regulator/likriktare, då kan du höra av dig så kanske jag har kvar något av de likriktarkit jag gjorde när jag xenonkonverterade två av mina skotrar, det blev billigare att bygga flera likriktare så därför säljer jag iväg de jag fick över till självkostnadspris.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Du behöver nog en likriktare/regulator skulle jag tro typ en sånhär http://www.stenmarksmaskin.se/voltregulator-p-14373-c-634.aspx
Men du kan mäta upp med en multimeter om det är växel eller likspänning du får ut.

Om du skulle även behöver likrikta spänningen från H4 kontakten så behöver du inte en dyr regulator/likriktare, då kan du höra av dig så kanske jag har kvar något av de likriktarkit jag gjorde när jag xenonkonverterade två av mina skotrar, det blev billigare att bygga flera likriktare så därför säljer jag iväg de jag fick över till självkostnadspris.
men laddas batteriet med växelström från generatorn eller omvandlas den till likström innan batteriet? eftersom det är där batteriet laddas ifrån med skotrar som har batteri orginal så borde det vara rätt ström och en sån som ja har glömt va de heter som gör att batteriet inte laddas ur bakvägen monterat redan. sen då så får jag likström från batteriet till tändmodulen. sen e de ju då h4 kontakten som ska likriktas. räcker det inte med 2 likriktare från kjell och co som tål 200v och 25 ampere? ganska enkelt att koppla, man kopplar 2 växelströmskontakter på flatstift sen får man ut likström på en plus och en minus.


Räcker det till med voltregulatorn sóm finns orginal på skotern att reglera volttalet med? så man inte bränner upp hela systemet om lampan skulle slockna eller nått..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan inte säga med 100% att de här funkar på din -00a men på min gamla skoter en mm700 -01 så behövdes varken batteri (satt ett trasigt där som gav 1volt) eller någon likriktare någonstans. Körde så hela förra säsongen med 2x50 watt bixenon.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Kan inte säga med 100% att de här funkar på din -00a men på min gamla skoter en mm700 -01 så behövdes varken batteri (satt ett trasigt där som gav 1volt) eller någon likriktare någonstans. Körde så hela förra säsongen med 2x50 watt bixenon.
Okej, men jag tror att jag ska montera ett batteri iallafall för att få bättre ljus utan flimmer på tomgång osv, tänkte oxå he dit likriktare på hel halv ljus kontakterna eftersom det är växelström där, kanske funkar utan men man vill ju vara på säkra sidan:)
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Hur många ampere måste likriktaren som ska sitta på h4kontakten vara på? den ska ju inte ta ström där ifrån nu bara styrström så de kan väl inte va nå mycke?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Man får inte flimmer med xenon, antingen lyser det eller så lyser de inte
all ström du ska ha måste ju vara lik.. ska du koppla med relä?
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
så som jag har tänkt att koppla så kommer all ström att vara likström, strömmen till tändmodulen från batteriet = likström, Sen ska jag he likriktare på kablarna som går till h4 sockeln för hel/halv ljus styrning. relä har jag inte tänkt att ha eftersom jag ska ha en ganska tjock kabel från batteriet och strömmen ska inte gå igenom nån knapp eller dylikt. en sak jag funderar lite på är att det sitter väl 3 kablar till h4 sockeln? det krävs ju 2 kablar till likriktaren för att få plus och minus. kan jag koppla heljus kabeln och halvljus kabeln till varsin likriktare och sen den 3 kabeln till båda likriktarna?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Mäta om du har lik eller växelspänning på h4 sockeln, att likrikta en likspänning blir ju inge bra.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Självklart ska jag mäta vilken spänning det är i kontakten innan jag eventuellt monterar likriktarna. men en annan sak, jag har köpt xenon satsen nu och jag förstår inte riktigt monteringsanvivningarna. det finns en svensk och en engelsk men på den svenska anvisningen så finns inte h4 med hel/halv bara enkel h4 och då e de inte riktigt samma sak och på den engelska är det väldigt dåligt förklarat. men det finns ju då 2 tändmoduler som var och en går till en lampa, jag ska bara använda den ena lampan och tändmodulen.

sen så finns det en typ kabelhärva där det finns en h4 hane som ska in i den befintliga h4 sockeln, kontakter till tändmodulerna, en liten kontakt med 2 tunna kablar som jag gissar ska styra hel å halv. sen finns det en röd säkrad kabel som jag skulle tro är plus och 2 svarta som jag skulle tro är minus. är det inte svårare än så? plus minus och h4sockeln?
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Är det nån som vet hur den där laddningskontakten ser ut? vilken färg på kablarna alltså. jag har hittat en kontakt med 3 runda uttag med 2 röda och en svart kabel typ ovanför mittersta förgasarn. mätte genom att he på svarta på minus och den röda på mätaren i först en av dom röda och fick först ca 12 volt men sen gick den ner mot 2-3 volt och gick upp till 12 volt ibland. I den andra röda låg spänningen på runt 18 v och 19 när man gasa lite och displayen på mätaren börja blinka å skit. jag mätte då med likström inställt. är det rätt kontakt?