Koppla voltregulator med likriktare

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Sw 400 är skotern. Gul å grön ifrån motorn kopplas till dom 2 gula på regulatorn. Svart jordas. Får då endast ut 1-2volt likström på den röda då. Den gula ifrån statorn ger 30-40v Ac iaf så kräm borde finnas. Den gröna ger nog bara 5v ac. Måste man ha ett batteri anslutet när man har likriktare? Likriktarn är till för å driva ledljus.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Spännande när man inte håller isär storheterna, spänning och ström.
Sen vet jag inte riktigt vad som menas med kräm i sammanhanget. Kanske energi?

Eller som nån skrev i annat forum: Alla begriper ändå, för det är ju vedertaget...


Sen är det det skillnad på lik och växel.
Översätter man från engelska till svenska utan eftertanke...
Då rör man lite extra i grytan.

Men gissningsvis vill du ha likspänning till dina Led. Då behöver du först och främst, någon form av likriktare.
(En Greatzbrygga är mycket effektivare än en enda diod.)

En likriktare skapar endast pulserande likspänning av växelspänning. Ansluten till belastning, t ex en glödlampa, så uppstår då pulserande likström. Och det trivs förmodligen inte utrustning för 12 Volt likspänning med.

Nåt mer måste till för att få en något så när jämn likspänning. Enklast är väl ett batteri, så fungerar som en stor kondensator.
Kondensatorer används i nätdelar, laddare o s v.

Används ett batteri, så behövs även en spänningsregulator, annars blir batteriet överladdat och skadas, utrustning avsedd för 12 V likspänning förstörs o s v. Men nån regulator hade du redan..

Troligtvis behöver du då ett batteri och en likriktare.
Någon påstår väl nu att en regulator för snöskotrar har inbyggd likriktare. Är det så?

Dessutom är det som så att vanliga mätinstrument kräver jämn och fin spänning, för att lämna korrekta mätvärden.
T ex växelspänning inom ett givet frekvensområde (varvtalsberoende).
Likspänning väl glättad (jämn, ej pulserande), oftast med krav på låga värden, då det gäller t ex övertoner (i detta fall störningar).
Se instrumentets specifikation.

Vi vet ju egentligen inte vad du mäter.
Jag kan tro att samtliga värden du mätt upp, egentligen är helt andra.

Detta var bara en tankeväckare, inte en lösning.

Skriver inte mer om detta, då det lätt blir så fel.... Men ett eller flera elscheman bör kunna ge lösning på ditt problem.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Obs jag har ingen koll på just den här skotern men....Koppla bara in den gula kabeln från motorn till likriktaren inte gröna! Och kolla så svart verkligen är jord för de är långt från säkert på en skoter. Jord från likriktaren kan duga med jordning i chassi. På många äldre maskiner är grön jord men troligast inte i detta fall då du får ut 5v på den.
 

Hybro

Medlem
13 feb 2017
45
16
8
Torsby
Om du inte har ett batteri eller större kondensator efter en likriktare, likriktare/regulator, så kommer du att få en pulserande likspänning! Med en frekvens dom varierar med motorns varvtal. Növändigtvis inte med frekvenser som motsvarar motorns varvtal.

En stark tro kan hjälpa, och kanske skadas inte vald ansluten utrustning.

En generell koppling:
Generator - likriktare - regulator - kondensator / batteri - belastning / förbrukare.

Om batteri ingår bör regulatorn vara anpassad för kontrollerad laddning av denna.

På just min skoter ser jag att det är en separat krets för tändning, kan så vara för t ex bakljus o s v.

- Nu har jag skrivit tillräckligt, och någon annan får ta vid...
 
Last edited: