Koppla bort separat oljeblandning 800R powertek

Willeboi4

Medlem
19 dec 2021
14
0
1
19
Östersund
Tjenare! Köpt ny skoter inför säsongen (lynx rave 800r powertek -08) och är inne på att blanda oljan i bränslet istället då motorn är nyrenoverad och vill inte riskera att den ska skära pga för lite olja, men finns de något annat jag måste tänka på eller är de bara å tömma och plugga olje slangarna? Tänkte typ vattenpump men den ser endast ut att vara en impeller bara på denna modell?
Tack för tips!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Du måste ha oljefyllt in till vattenpumpsaxeln. De kan finnas en slangnipplelutgång strax ovanför oljepumpen som leder in till detta utrymme. Där kan du ansluta en slang och en liten oljebehållare. På de rotax 800cc serie III motorer jag satt in droppflaska har jag även haft luftning till detta utrymme men de kan va överdrivet. Jag va rädd att de inte skulle rinna in olja pga att de är helt tätt inne i detta utrymme.
Jag gjorde följande.
Bort med oljepump (ett måste) ersatt hålet i blocket med platt bricka och borrade hål i den för slangnippel. Där genom brickan så satt jag fast slang till en behållare som man fäster högre upp än vattenpumpsaxeln så de kan rinna ner.
Slangnippeln som fanns på dessa block ovanför oljepump satt jag dit en slang som går rakt upp och funkar som avluftning. Sätt gärna dit ett bränslefilter på den luftslangen.
Håll noga koll på om de drar olja i större mängd. De kan bero på dåliga vevaxeltätningar.Den bör inte dra olja alls om de är tätt ,men gör de det så stryp oljeflödet med klammer på slangen dit in. Du kan även prova plugga avluftningen så kan de dra mindre.
Den här metoden är lika på Ac och polaris också förutom att de inte har slangnippel i blocket ovanför oljepump.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag röstar för att ha oljepumpen kvar, i slutändan brukar det ändå vara säkrast. Kolla bara att den är rätt justerad och att armen rör sig som den. Kör första tanken med 1-2% olja i bränslet. Märk upp nivå på oljebehållare och håll koll på att det går efter och räkna sedan ut förbrukningen.
 

Willeboi4

Medlem
19 dec 2021
14
0
1
19
Östersund
Jag röstar för att ha oljepumpen kvar, i slutändan brukar det ändå vara säkrast. Kolla bara att den är rätt justerad och att armen rör sig som den. Kör första tanken med 1-2% olja i bränslet. Märk upp nivå på oljebehållare och håll koll på att det går efter och räkna sedan ut förbrukningen.
Anledningen till att jag vill plocka bort är pga osäker funktion på pumpen och att den ev är anledningen till att motorn skar sist, om jag skulle hälla i en skvätt (1dl) olja i behållaren nån gång ibland när ja tankar utöver de jag blandar i tanken skulle de va en temporär lösning till jag har möjlighet att ta bort den helt? Tänker så inte vattenpumps axeln skär ihop helt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Anledningen till att jag vill plocka bort är pga osäker funktion på pumpen och att den ev är anledningen till att motorn skar sist, om jag skulle hälla i en skvätt (1dl) olja i behållaren nån gång ibland när ja tankar utöver de jag blandar i tanken skulle de va en temporär lösning till jag har möjlighet att ta bort den helt? Tänker så inte vattenpumps axeln skär ihop helt
De är ingen bra ide att bara hälla i 1 dl då o då i oljetanken för när de tar slut skär pumpaxeln och oljepumpen ganska omg! De måste alltid va olja i separattanken om de ska smörja drevet och lagren på pumpaxeln! Orsaken att den skar måste hittas innan du kör mer. De kan ju va allt från bränslebrist oljepump oljenipplar i blocket tät mm.
 
Reactions: snötoken

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Så klart kan det bli fel på en oljepump men i dom flesta fall beror det wire som kärvat fast eller fransat så armen på pumpen inte rör alls eller för lite så att pumpen inte ger nog mycket olja. Alternativt är helt fel inställd eller som Boost säger stock i nån ledning. Locket på behållaren som inte ventilerar kan det också bero på.

Många förståsigpåare var också och ”justerade ner” oljepumpen på just 800R för att dom tar så mycket olja men om då nästa ägare kör en annan olja som är trögare så kan det ju bli katastrof. Vill du vara helt 100 på att den fungerar innan du startar så provkör pumpen med typ en skruvdragare.
 

Willeboi4

Medlem
19 dec 2021
14
0
1
19
Östersund
Så klart kan det bli fel på en oljepump men i dom flesta fall beror det wire som kärvat fast eller fransat så armen på pumpen inte rör alls eller för lite så att pumpen inte ger nog mycket olja. Alternativt är helt fel inställd eller som Boost säger stock i nån ledning. Locket på behållaren som inte ventilerar kan det också bero på.

Många förståsigpåare var också och ”justerade ner” oljepumpen på just 800R för att dom tar så mycket olja men om då nästa ägare kör en annan olja som är trögare så kan det ju bli katastrof. Vill du vara helt 100 på att den fungerar innan du startar så provkör pumpen med typ en skruvdragare.
Får titta på det då! Är inte 100 insatt i hur 800r motor är och vart allt sitter så fråga å läsa på lite å kika så bra det går!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Får titta på det då! Är inte 100 insatt i hur 800r motor är och vart allt sitter så fråga å läsa på lite å kika så bra det går!
Jag tycker det är klokast men andra kan ju ha en annan åsikt.

Enklast dock inte billigast såklart om du nu vill bygga bort separat smörjningen är att köpa delarna som behövs hos nån BRP återförsäljare. Täcklock, behållare osv som behövs sitter ju på 600RS och fabriks racemaskiner med 800 motor.
 
Reactions: Willeboi4

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Som snötoken tog upp så kan oljelocket ventilera för dålig ev inte alls pga att kulan som ska hejda att olja rinner ut vid vurpa fastnat. Jag sätter in extra ventilation på alla skotrar jag har. De finns små backventiler att köpa och borra in i locket eller tanken. Snabbfix är att bara borra hål genom locket och trula ner en ventslang som du drar iväg en bit så de inte rinner ur så lätt. Crosshojar har bra backventil på tanklocket som man kan köpa. OBS köp ingen billig ebay tanbkvent bara för de är bluff de finns ingen backventil i dem trots att de står att de är back. Jag har köpt 6st från ebay och alla va bluffar. 24mx och andra svenska firmor brukar ha äkta backventil.