Konvertera thundercat från balansaxeldriven till eldriven vattenpumpsdrivning.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Mitt skötebarn, Thundercat 900 1997 som både preppats och byggts är optimal förutom en detalj...balansaxelhelvetet.

Lager och tätningar bytta av förra ägaren vid 700 mil, vid 1100 mil
så skar lagren i balanaxeln ihop men som tur var så puttrade jag på tomgången vid tillfället så inget gick sönder. Lagrade om och har kört 100
mil. Men för att slippa oron så tänkte jag bygga bort balansaxeln.

Hittade denna vattenpump överkomligt på e-bay 70 dollar med frakt.
Den är beställd.

http://www.aliexpress.com/item/4M-2150L-H-DC-Electric-Car-Cooling-Brushless-Water-Pump-MAX-TEP-100C-30000hrs-free-shipping/618043008.html

Den flödar 35 l/min så det torde räcka. Dessutom såg det ut att följa med
en steglös regulator. Kan vara bra att reglera kylningen.

Den går på DC så jag behöver likriktare och helst även batteri för att få det att fungera bäst.

Fråga till er, vilka elkomponenter behöver jag för detta ? Helst bolt on från en 90-tals touring med batteri.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Köp en likriktare på kjell&co. kostar 39kr och funkar kanon, då behöver du inte ha batteri. Använder mig av en sån till min bensinpump (insprutarpump)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Klurig fråga.. vet inte vad min bränslepump drar men man ser på returen i tanken att det inte är samma flöde på tomgången som när man gasar till lite. Jag skulle ju tro att det inte gör nått om den skulle sacka lite på tomgången för dig, för du åker väl sällan på tomgången?
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Mitt skötebarn, Thundercat 900 1997 som både preppats och byggts är optimal förutom en detalj...balansaxelhelvetet.

Lager och tätningar bytta av förra ägaren vid 700 mil, vid 1100 mil
så skar lagren i balanaxeln ihop men som tur var så puttrade jag på tomgången vid tillfället så inget gick sönder. Lagrade om och har kört 100
mil. Men för att slippa oron så tänkte jag bygga bort balansaxeln.

Hittade denna vattenpump överkomligt på e-bay 70 dollar med frakt.
Den är beställd.

http://www.aliexpress.com/item/4M-2150L-H-DC-Electric-Car-Cooling-Brushless-Water-Pump-MAX-TEP-100C-30000hrs-free-shipping/618043008.html

Den flödar 35 l/min så det torde räcka. Dessutom såg det ut att följa med
en steglös regulator. Kan vara bra att reglera kylningen.

Den går på DC så jag behöver likriktare och helst även batteri för att få det att fungera bäst.

Fråga till er, vilka elkomponenter behöver jag för detta ? Helst bolt on från en 90-tals touring med batteri.
ett het tips byt lager å kör med balasaxel. annars måste du balansera veven mm,

man tar bort balans axel då man kör med heavy dutte motor alltså super trimmad å då har man el vatten pump som kyler å det räcker för den lilla sträckan 200m

och denna info kmr från min vän som kört dragracing.. dessutom så får du konstig motor temp då den har samma flöde hela tiden typ köra sakta dra mer bensin då drift tempen blir lägre , köra hårt motor kan gå mongo varm å skära, är därför det finns vatten pumpar på motorer ,

å skulle du nu köpa en el pump iallafall så skulle jag rek en pump från marin motorer
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
HAR inte provat men det skulle nog funka rätt länge av erfarenhet av mc med den konstruktionen. Men då gäller det att fettet är av typen ptef baserat.

Payback har ett sådant fett som heter molly red. Slick 50 DUpoint har också ett ptef fett som skulle funka.

Men glöm ej smörjnippel föt kuggdrivningen!!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet att det är en gammal tråd men jag lyfter ändå.

Hur gick det här?

Skulle inte rekommendera någon att köra med elpump oavsett anledning.

Jag har själv precis tagit bort balansaxeln ur min thundercat 1000. Och jag kommer då köra med
Std vattenpump då den är mekanisk och alla vet att den duger för ändamålet.

Räknar med lite mer vibrationer men tror knappast det kan vara värre än "dagen" 2cyl 900/1000
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
K-len ...
Jag har själv precis tagit bort balansaxeln ur min thundercat 1000. Och jag kommer då köra med
Std vattenpump då den är mekanisk och alla vet att den duger för ändamålet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur tänkte du driva vattenpumpen om du tog bor balansaxeln helt?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Problemet jag har med balansaxeln är inte att den finns, eller att den måste ha nya lager emellanåt.

Eftersom jag inte ha utrustning för att pressa isär axeln så stoppade jag dit en sk short shaft som driver original vattenpump.

Behöver jag se över / byta lager gör jag det på en em då det bara är två yttre lager.

På så vis är balansaxeln borta men original vattenpump är kvar.

Någon elektrisk pump skulle jag aldrig lita på, och en remdriven variant ser jag inte som nått bättre alternativ än en shortshaft då polarispumparna är lika duktig som balansaxeln på att äta lager.

Dessutom slipper jag bygga om något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Varför jag valde polarispump var därför man slipper oroa sig om när vattenpumpen släpper in vatten till balansxelns lager och vevhus. Men polarispump remdriven har sina nackdelar också som kan sabba motor. Om remmen hoppar av eller går av pga lagerras lär man koka motorn innan man hinner slå av.

Jag skulle välja shortshaft eller hel balansaxel med borrhål ut från vevhus om jag bygger om fler Tc motorer. Borrhålen ut ur vevhus till balansaxelhus löste ju smörjningen permanent .Byter man vattenpumps packningar var 300a mil så ska den inte skicka in vatten i lagret. Jag visste inte om borrhåls modden ut ur vevhus då jag satt dit polarispump.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om det är vattnet från pumpen man är rädd för så kan det ju vara en idé att sätta ett kapslat lager
Längst ut mot vattenpumpen, sen tar man bort kappslingen på insidan så eventuellt smörj kommer åt