Konvertera Rxl

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Michael skrev:
Att man får ut mer effekt om man sätter in förgasare är inget jag har hittat på eller gissat mig till.
Tikka har bromsat och jämfört och han har fått ut mer effekt med förgasare än med EFI.
Sedan så slipper du ju problemet med batteriet, jag hörde att dom söm kör med efi-skotrar får köpa ett nytt batteri varje år för att vara på den säkra sidan, för utan batteriet är det ju hopplöst att få igång en rxl eller en 500 efi.

Jag har kvar alla efi-grejor om du är intresserad, du kan ju skicka mig ett personligt meddelande om detta.
Jag har kört på samma batteri i 3 år till min RXL. Bara man tar ur det och underhållsladdar det under sommaren så är det inga problem.
 

polaris__

Ny medlem
23 okt 2004
2
0
1
DORTEA
jag har inte haft ett enda problem me min rxl-92 på 600 mil. så jag håller inte med gällande det att dom ska krångla med insprutning. nästan alla rxlare på blocket har dom konventera. och som jag fattare så äre för att det har blivit en skit skoter när man stoppat ditt förgasare.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Glöm inte att RXL:ens cylindrar har en "vassare" portning än en "vanlig" 650
Det är det många som glömmer och "bara" tar bestyckningen från 650 förgasar versonen rakt av -med risk för (framför allt) magert mellan register som följd
- generellt kan nog konstateras att ett fungerande insprut ÄR bra.
Det är dock för många "förståsejpåare" som, i stället för att se till att det fungerar som det ska försöker sej på egna lösningar Oftast med katastrofala följder! Populärast är nog att vrida spjällhus kontakten och på så sätt snåla på bränslet tills motorn skär :(
Håller man sej innom de av polaris angivna värdena är allt ok!

Men Efi maskiner som converteras rätt (läs rätt bestyckade förgasare) fungerar bra. ;)
Detta gäller även 500EFI (och alla AC)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Har en kompisare som har haft 3rxl maskiner av olika årsmodeller men aldrig haft problem
med utom när vi var i fjällen när man skulle starta den så fick man hålla full gas när man drog igång den tills den hade ställt om sej för höjdskillnaden men det tog bara några sekunder sen gick den som det vet du.