Konvertera Rxl

Kackan

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Falun sverige
HEJ !
tänkte konvertare min rxl -92 till förgasare .. täkte bara om någon kunde berätta vad som behövs tex vilken sortrs förgasare mm eller nån kanske har allt att sälja och vad skulle det kosta + en ritning eller kort på hur det ska se ut . har sökt runt lite här utan att riktigt hitta det jag vill veta så..

tack för hjälpen
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fast de BRA trådarna handlar om att konvertering är ett dyrt sätt att göra en sämre maskin. Det går ju utmärkt att mäta upp EFI:n och konstatera vilket fel det är och fixa det istället. Det är ju inte särskilt komplicerad teknik och insprutningsfel är vanliga i bilvärlden även om inte traditionella "skotermekar" känner till hur man fixar dem. Bara för att boxen är svindyr skräms många när någon säger "det är bara att byta box, inget att göra". Detta grundar sig på att man tror att det är trolleri eller komplicerad digitalteknikhokuspokus när det i de flesta fallen handlar om en enkel givare eller motstånd som gett upp.

1989 hade Audi enorma problem med insprutningen på 2.0-5cyl motorn. Man hade in bilarna på verkstad om och om igen utan att hitta felet. Felsökning för tusentals kronor per bil var legio. Med lite mer kunskap och mätinstrument så konstaterades att det var ett elektriskt tomgångsmunstycke som krånglade - bara att byta. Kostnad någon hundring.

Det finns eftermarknadssprut att köpa idag för inte så enorma pengar "megasquirt" som man kan mappa själv och koppla till befintliga spridare.

Skulle någon komma på tanken (som någon skrev förut kring detta) att förgasarkonvertera en insprutningsbil ifall det krånglade? Knappast.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Att konvertera till förgasare är enbart en fördel.
Då jag konverterade en 500EFI så gick den betydligt bättre än den någonsin gått med efi.

Vad du behöver är 3 st förgasare av samma storlek som till indy 650.
1 mekanisk bränslepump lite slang, gaswire, någon typ av nippel för att få vakuum från motorn samt kylslangsförminskare för att få gasarna att passa på insugningsgummina.

Efter konvertering så får du en skoter som är betydligt mer driftsäker och du behöver ej specialinstrument för att söka fel.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Att konvertera till förgasare är som ovanstående skriver *ett dyrt sätt att göra en skoter sämre*

Skulle aldrig komma på tanken att ersätta en EFI med krångliga förgasare.

Att mappa om en insprutare är ju både enkelt billigt och rent, dessutom får man bättre kontroll på blandningen över hela registret, inte som med förgasare under några få lastpunkter.

Man får både mer effekt och lägre bränsleförbrukning med ett korekt mappat insprutningssystem.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Föresten, ni som konverterar till förgasare, visst får ni då trottelhusen över, och sprutmunstycken och sånt.

Det kan jag vara intresserad av att köpa.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Att man får ut mer effekt om man sätter in förgasare är inget jag har hittat på eller gissat mig till.
Tikka har bromsat och jämfört och han har fått ut mer effekt med förgasare än med EFI.
Sedan så slipper du ju problemet med batteriet, jag hörde att dom söm kör med efi-skotrar får köpa ett nytt batteri varje år för att vara på den säkra sidan, för utan batteriet är det ju hopplöst att få igång en rxl eller en 500 efi.

Jag har kvar alla efi-grejor om du är intresserad, du kan ju skicka mig ett personligt meddelande om detta.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den RXL som DIRAVI köpt har haft samma batteri sedan -91 utan ett enda startkrångel. Det du hörde är alltså som så ofta med rykten - rent svammel.

Toppeffekten brukar inte vara anledningen till att man byter från EFI till förgasare. Hade detta gällt så hade varenda bil vid detta lag haft förgasare istället för insprutning. Well, they haven't... Sedan tror jag inte att förgasare i sig ger mer effekt än EFI, det är nog andra faktorer som spelar in. RXL har ju ca 10hk (10%) mer effekt än 650, skillnaden är just sprutet så där stämmer det iaf inte.

Fördelen är att man med EFI kan styra bränsle/luftblandningen optimalt på flera (alla) punkter längs varvtalskurvan, något som innebär att man får en mer körbar motor samt lägre bränsleförbrukning vid given trimningsgrad. Dessutom slipper man bestyckningsproblematiken vid förändrat lufttryck, temperatur mm.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Det handlar mer om storlek på trottelhus VS förgasare om man får ut mer effekt eller mindre med det ena eller det andra.

Jag byter just nu ut två stycken dubbelförgasare Weeber 45 mot trottehus på 44 mm (på min bil).

Weeber 45-orna flödar luft för ca 90 hkr paret, trottelhusen över 150 hkr paret.
Men skulle jag byta till Weeber 55-or istället skulle jag nå samma resultat.


Däremot får man mycket bättre kontroll på blandningsförhållandet över hela registret med ett sprut, det jag använder har 12X12 last-tabeller.

En förgasare har oftast tre lastpunkter.

En annan fördel med sprut är att man slipper hålla på och slabba med att byta munstycken, man mappar normalt mot insugsrörets absoluta tryck(bland annat), vilket påverkas av lufttrycket så man har automatisk kompensation för körning på hög höjd.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Rxl har väll den där lilla lampan som blinkar om man har problem med insprutningen, olika blinkningar indikerade vars problemet finns det funkade då bra på min rxl, enda felet på den var att den ville ge för mycket bensin då man skulle starta skotern.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Som sagt tidigare, mycket pengar för att göra en bra skoter sämre.

Ta reda på vad det är för fel på skotern istället.

Eller vad skall du göra när du får skit i munstycket på förgasaren? konvertera till gengas? :rolleyes:
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
DIRAVI skrev:
Som sagt tidigare, mycket pengar för att göra en bra skoter sämre.

Ta reda på vad det är för fel på skotern istället.

Eller vad skall du göra när du får skit i munstycket på förgasaren? konvertera till gengas? :rolleyes:
Skit i munstycket på en förgasare är ju vad vilken hemmapulare som helst kan fixa uppe på fjälltoppen, ett fel i ditt älskade insprutnings-system innebär för det mesta en lång promenad och bärgning.

1800:- för förgasare och pump är ju ett suveränt pris, det är ju bara att slå till.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Michael skrev:
Skit i munstycket på en förgasare är ju vad vilken hemmapulare som helst kan fixa uppe på fjälltoppen, ett fel i ditt älskade insprutnings-system innebär för det mesta en lång promenad och bärgning.

1800:- för förgasare och pump är ju ett suveränt pris, det är ju bara att slå till.
Fördelen med insprutning är ju just att man slipper få stopp uppe på en fjälltopp med skit i munstycket, iskall bensin på fingrarna när man försöker åtgärda skiten.

Ser man bara till att ha rena och torra kontakstycken som är infettade med lämpligt fett så får man inga problem.

Jag törs påstå att nästan alla problem med EFI skotrar beror på något fel som är betydligt mycket enklare än skit i förgasaren, framförallt extremt enkelt att förebygga.
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
DIRAVI skrev:
Fördelen med insprutning är ju just att man slipper få stopp uppe på en fjälltopp med skit i munstycket, iskall bensin på fingrarna när man försöker åtgärda skiten.

Ser man bara till att ha rena och torra kontakstycken som är infettade med lämpligt fett så får man inga problem.

Jag törs påstå att nästan alla problem med EFI skotrar beror på något fel som är betydligt mycket enklare än skit i förgasaren, framförallt extremt enkelt att förebygga.
härligt att se att det finns folk som inte är rädda för el..vilket är mycket vanligt att
många inom just skoterbranchen är...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Perfekt inställda gasare vs. fabriksinställd EFI

Största anledningen till att skotermotorer oftast går bättre när man byter från EFI till förgasare måste ju vara att gasarna då justeras optimalt.
Alla skotrar är ju relativt "säkert" inställda från fabrik så om man sätter dit förgasare med "fabriksbestyckning" så vinner man nog inga hästar, men när man ändå bökar med gasarna så justerar antagligen dom flesta in prylarna optimalt och då blir ju jämförelsen lite orättvis...

Det här är alltså vad jag suttit på min kammare och funderat fram, håller ni med eller är det någon som tror att det är just förgasarna som ger mer effekt än insprutningen?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
henkew skrev:
Största anledningen till att skotermotorer oftast går bättre när man byter från EFI till förgasare måste ju vara att gasarna då justeras optimalt.
Alla skotrar är ju relativt "säkert" inställda från fabrik så om man sätter dit förgasare med "fabriksbestyckning" så vinner man nog inga hästar, men när man ändå bökar med gasarna så justerar antagligen dom flesta in prylarna optimalt och då blir ju jämförelsen lite orättvis...

Det här är alltså vad jag suttit på min kammare och funderat fram, håller ni med eller är det någon som tror att det är just förgasarna som ger mer effekt än insprutningen?
Ja, det är möjligt, men jag tror heldre att det är så att när man byter till förgasare så är det oftast för att man har glapp och otidigheter i insprutningen, vilket gör att den inte går som den skall.

Om du tittar på effektsiffror på ex Polaris 650 kontra RXL så ger RXL mer effekt.

Sen så är en förgasare altid mindre effektiv än ett gämförbart insprut, både prestandamessigt och framförallt bränsleekonomiskt.

Eftersom en förgasare kräver ett tryckfall för att fungera måste den altid göra motstånd, så inte spjällhusen.

Idial är förståss att helt skippa spjällhusen med, och köra bara raka rör som BMW gör på sina modernare maskiner.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
DIRAVI skrev:
Idial är förståss att helt skippa spjällhusen med, och köra bara raka rör som BMW gör på sina modernare maskiner.
Jasså, är det bara ventilerna som reglerar mängden bränsle/luft-blandning då eller hur fungerar en sån lösning?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
henkew skrev:
Största anledningen till att skotermotorer oftast går bättre när man byter från EFI till förgasare måste ju vara att gasarna då justeras optimalt.
Alla skotrar är ju relativt "säkert" inställda från fabrik så om man sätter dit förgasare med "fabriksbestyckning" så vinner man nog inga hästar, men när man ändå bökar med gasarna så justerar antagligen dom flesta in prylarna optimalt och då blir ju jämförelsen lite orättvis...

Det här är alltså vad jag suttit på min kammare och funderat fram, håller ni med eller är det någon som tror att det är just förgasarna som ger mer effekt än insprutningen?
Du har troligen helt rätt!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
henkew skrev:
Jasså, är det bara ventilerna som reglerar mängden bränsle/luft-blandning då eller hur fungerar en sån lösning?
Japp, på BMW's moderna maskiner så är det ventillyftet som styrs med gasen :)

(och på min gammla cittra, där finns inte heller gasspjäll, där styrs effekten enbart med turbo och soppamängd)