Kontakt i gashandtag? ZRT 600

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Dec-03 kl 07:10 AM (CET) av 2stroke (moderator)]Hallå!

Panik, måste få till ett misständande elände på skotern. Det skjuter avgaspoffar och går orent!! Ska till fjällen på lördag, och det här är inge bra! Skoter: ZRT 600 -97.
Sökt och läst lite, och engagerat Arctic Cat gurun "2stroke", men tänkte att jag lägger en tråd här också!
Alltså, skotern går helkasst. Går skapligt på fullgas, men släpper jag gasen litegrann, så jag får motorbroms, och sen trycker på igen, så blöddrar det och misständer nån sekund, innan det skjuter iväg!
Stoppade i nöd-kontakten, som finns i verktygssatsen, i kontakten vid styrhyvudet, och det blev skitbra! Funkar klockrent! Men nu funkar ju inte dödaren på styret heller! Vad göra??
Har läst och frågat runt lite, och har några alternativ. Sitter visst nå magnetkontakter vid trottlarna i förgasarna. Har magneterna ramlat bort, eller flyttat sig, så kan det bli så här... Åtgärd: bygla bort dom eller?
Ett annat problem jag bara läst om lite flyktigt här på forumet är att det sitter nån microbrytare i gashandtaget på styret. Gör det det?? Är det den jag byglat bort genom att bygla med nödkontakten i verktygssatsen?
Men då funkar ju inte heller dödaren på styret, det vill jag ju!!
Läste lite här, men förstod inte helt, vad som menades!
http://www.skoterleden.net/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=607&forum=DCForumID4


Nån som kan hjälpa! Please!?

mvh/

Tommy
 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Kopplade upp ett instrument och mätte kretsen upp i styret. Det är rejält med glappkontakt i gasreglaget märkte jag... Det glappar när man gasar... Det sitter alltså en brytare där i nånstans... Får bli att riva isär det där så snart jag får tid...

mvh/

Tommy
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Det sitter en liten plast bussning i tumgasen som är sliten, den har till funktion att döda skotern om du skulle få gashäng eller om gasvajern sitter i kläm. Byt bussning den kostar 25-30 kr och är enkel att byta. Hade lika på min zr ifjol.
 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Plastbussning?

Allvarligt, vilken var, och hur sitter den?Isåfall måste jag ner till jobbet och svarva en ny på juldagen eller nåt.... !!!
Går ju inte att handla nåt nytt sånt nu... Lite sent att hitta såna här fel nu, när man ska till fjällen på lördag... :-(
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Det sitter en sprint genom tumgasen där den är länkad, den här bussningen sitter runt sprinten så att säga. När du trycker in gasen på din skoter så ser du att hålet i tumgasen är ovalt, och det ska det vara. Men liksom hela tumgasen rör sig. Fan skitsvårt att förklara. Det är ett vanligt fel iallfall.
Lycka till..
 

Tommy Power

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Ja, men om hålet ska vara ovalt, då är det väl inget fel på bussningen då??
För min glappar där, men det kanske ska vara så.... Skotern har ju dock bara gått 200 mil, så jag tror inte bussningen där borde vara slut...

Dock så tror jag mycket väl på dålig kontakt där i kontaktstycket, eftersom skotern stått oanvänd i tre år... Ska bygla förbi den där kontakten, så man slipper framtida problem... Det är manligt med gashäng! *ha, ha*

mvh/
Tommy