KOnstigt problem Pro xr 440/600

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Tjenare! fick problem med min pro xr igår. Det sitter en liberty 600 från -00 i den med gasare från 600an och tändningen från 440. Det var så att jag och några kompisar va ute och åkte och helt plötsligt började min skoter att "blöddra" eller hacka på högre varv va som ett varvstopp ungefär. Det konstiga är att det bara kom helt plötsligt inget som kändes eller märktes innan. Stiften och filtrera är hur fina som helst!

//Alex
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det är inte så att du har ett inbyggt varningssystem som slår av på
tändningen om skotern går varm?
Vet att systemet fanns på 01:ans 600:a

Om vattentempen överstiger en viss temperatur så ändras tändningen
för att skydda motorn mot haveri.
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Nja tvekar på de då tempen var bort kopplad då jag köpte skotern. Men de lustiga är att de spelar ingen roll om den är kall eller varm för de händer endå så fort jag kommer upp i lite varv. När jag släpper gasen är de som att den låter lite från motorn och glider på högvarven så man är nästan tvungen att bromsa ner varven. Om jag ska beskriva så låter de ungefär så här whoooooooo när jag lättar på gasen...


ÖS på med förslag alla är välkomna att hjälpa till
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Jag hade problem med fyrtaktning och bludder över 6.000 varv på xc700'an. Bytte tempgivare men det gav inget så vi tog isär kontakterna och mätte statorn. Värdena såg bra ut och när jag satte tillbaka kontakterna så gick den som en klocka, var alltså glappkontakt till statorn. Kanske kan vara en idé att kolla!
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Jag hade problem med fyrtaktning och bludder över 6.000 varv på xc700'an. Bytte tempgivare men det gav inget så vi tog isär kontakterna och mätte statorn. Värdena såg bra ut och när jag satte tillbaka kontakterna så gick den som en klocka, var alltså glappkontakt till statorn. Kanske kan vara en idé att kolla!
Ska prova med de, tack för tipset. Tror de är något som ligger och glappat för att när jag kör på en guppig led så dör han av. Tog upp toppen och de såg ut som nytt iaf
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Har nu tagit upp hela motorn och kollat igenom den. Cyllar kolvar och allt annat va på topp remmen till vattenpumpen va också hel. Men de är så att när man kommer upp i ca 7000 så blöddrar skotern och går inte nå fortare en så. Har letat och kollat men inte hittat något fel. Har också rengjort alla kontakter
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Har undersökt lite till idag men inte kommit fram till något. Men när jag kör den på sjön så "blöddrar" den som sagt vid högre varv men de konstiga är att när jag kör den efter leden så dör den av om man kör fort i stora gupp, lite knepigt har kollat alla kontakter så dom inte glappar eller något. Kom med tips så jag kan fortsätta att köra skoter lovet ut :D
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Det är inte så att insugsgummina har börjat spricka upp.. så den tar lite tjuvluft.. å får en ordentlig sup luft när du kör i ett gupp å gummit vickar till???
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Du kanske har något strul med någon av förgasarna?

Polaren hade ett liknande fel på sin 800, då var det ena avgasventilen som släppt, som gjorde att det vart för högt mottryck, överhettning, som slutade med att motorn backade tändningen väldigt mycket.

Men 600 -00 har väll inte VES?
Det ska inte spela någon roll på underlaget heller.