Konstigt problem med gången. ZR600 98

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Har ett väldigt konstigt problem med min ZR600 Efi 1998. Motorn går som den skall när den är "kall" efter ett par km så går den sämre å sämre den "böar" liksom den har då en orkeslös karaktär. Stannar jag och stänger av motorn ett par minuter så går den som den skall ytterligare ett par km innan den börjar "bööa" igen. Ibland så blir det en avgasknall under gång och då går motorn bra ett tag igen.

Jag hittar ingen logik i detta problem.

Vad som har gjorts:
Kolvarna & insugsgummina är nya, variatorerna är linjerade, reed-ventilerna är täta och hela. Alla värden på statorn är precis som dom skall, oljepumpen är kalibrerad, nya BR9EYA stift sitter i.

Vad kan detta beror på?

Tacksam för svar!

MVH

Lars
 
K

krickus

Hejsan!

Har ett väldigt konstigt problem med min ZR600 Efi 1998. Motorn går som den skall när den är "kall" efter ett par km så går den sämre å sämre den "böar" liksom den har då en orkeslös karaktär. Stannar jag och stänger av motorn ett par minuter så går den som den skall ytterligare ett par km innan den börjar "bööa" igen. Ibland så blir det en avgasknall under gång och då går motorn bra ett tag igen.

Jag hittar ingen logik i detta problem.

Vad som har gjorts:
Kolvarna & insugsgummina är nya, variatorerna är linjerade, reed-ventilerna är täta och hela. Alla värden på statorn är precis som dom skall, oljepumpen är kalibrerad, nya BR9EYA stift sitter i.

Vad kan detta beror på?

Tacksam för svar!

MVH

Lars
Jag är inte expert på ac, men jag jobbar som motormekaniker och det låter som att det är ett problem går att härledas till motorstyrningen, tempgivare?
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Ahh så kan det vara! Någon annan som har någon idé på vad det kan vara? Tempgivaren är den intigrerad i ECU boxxen eller sitter den på motorn?


MVH

Lars
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Nu tror jag att jag har hittat problemet, var ute och testkörde igår. Maskinen gick bra tills dess att motorn blev varm. När den började gå dåligt så åkte jag direkt till garaget för att mäta statorn, såg då att motståndet på pumpdelen från statorn låg över 2000K ohm, enl specen skall dne ligga på max 2 ohm. En ny stator är beställd återkommer med resultat.
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Problemet hette stator. Beställde en ny på rmstator.com som kom på 5 dagar från Kanada (grymmt snabb leverans!) bytte den och vips så blev det en ny skoter! Fan vad glad jag är just nu! :)