konstig styrning.

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 03:09 PM (CET)]När jag håller styret rakt så åker skotern åt höger, jag måste alltså hålla styret lite mot vänster för att den ska åka rakt fram, va kan det bero på? har kollat och det ser inte ut som nåt är snett eller så.

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
du får justera styrningen, det går att göra på dom svarta stagen som går till varje skida där det sitter en uniball.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 04:19 PM (CET)]ok, hur ska jag sjustera det för att inte tou out o allt det där ska ändras?? kan du visa på en bild vilken mutter som ska lossas?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
jag kan inte fixa bild förrän om en vecka, det sitter ju en uniball, alltså en ledad bult längst ut på styrstaget, det svarta som sitter bultat högst upp på trailingarmen, om du vrider på styret så ser du ju var styrstaget går. du lättar bara på låsmuttern och sen är det nog bara att gänga på styrstaget det är sexkantigt. går inte det så tar du lös den insex bult som länken sitter i så att du kan gänga den löängre in/ut i styrstaget så att skidan sen står rätt..
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Dec-03 kl 02:54 PM (CET)]ok, ska kolla på det sen:) vet du hur man ställer in tou out? för det måste väl ställas om efter jag ändrat styrningen?

tack så mkt för svaren.
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Fågan är om du ens behöver ändra toe outen om skidorna står som dom ska...har inte g-typen en separt justering uppe vid länkaget som går mellan styret och styraxeln? har för mig att det fanns en sån på min 99:a....dock ej helt säker
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Dec-03 kl 08:07 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 27-Dec-03 kl 08:07 PM (CET)]Om du öppnar huven så ser du nånstans under avgasgrenröret att styrstagen går ihop med en "triangel" som kan snurra, och därifrån går ett styrstag under motorn till styret.
Om du justerar på staget under motorn istället (borde ha länklagringar/uniballs längst ut, bara lätta på låsmuttern å skruva dom in/ut) så slipper du meka toe-inställning.
OBS. Bör inte endast justeras där om det är mycket snett...då kan du få begränsat styrutslag åt nåt håll.

Skulle du behöva ändra toe ut:en så ska cc måttet mellan skidorna längst fram vara ca 5mm större än cc måttet längst bak på dom.

Det är inte så knepigt som det verkar...man ser som när det börjar vara bra, sen mäter man för att göra finjusteringen!
 
Det finns möjlighet att justera styrningen på g-typen utan att ändra något på skidinställningen. Det finns ett stag som sitter direkt efter hävarmen som är närmast styret(ungefär under mätarna). kommer inte ihåg på rak arm åt vilket håll man ska skruva för att justera åt x håll men det märker man snabbt..

Lynx Enduro 600
Svart å röd å blå å silver å nåra färger till