Kompressor/Turbo

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Haalloj..

Ny inom ämnet.
Är ruggigt sugen på att montera ett kompressor kitt på min m800 -12

Någon som har erfarenhet som kan berätta lite mer om vad de innebär att köra kompressor?

/Jocke
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
[video=vimeo;62080590]http://vimeo.com/62080590[/video]

Tyvär kan jag bara bidra med den här, om du nu inte har sett den innan.

Har då inte hört om någon har börja köra med kompressorn än, här i sverige iaf.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Har redan hunnit sett detta klipp.
Ser ju onekligen ut som att de är bra att åke med...

Har varit i kontakt med Mats Lager i Luleå som tycker om att trimma och dylikt på Arctic Cat.
Han har just satt ihop sin F800 med detta kitt som jag ska låna hem och testa.

Om de är någon som har lite mer info om detta kitt från speedwerx så meddela gärna.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag förstår inte riktigt hur man kan få effekt med en kompressor, mer än typ0.2bar så borde det bara blåsa rakt igenom motorn. Den borde inte bli så soppa snäl heller, kompressorn går ju tyngre ju mer man laddar

Nån som har sett någon bromsning där man har skrivit ut effekten?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
trots att den funnits i flera år finns det inte en enda bromsning , bara reklamfilmer där den går märkbart bättre än en sugmotor på hög höjd ? ( en 800a ger ofta bara 120 hk där) dom få som köpt den i usa och bromsat vill inte säga resultatet , jag är lite skeptisk tills jag är överbevisad = 200 hk på havsnivå med bättre gassvar än std , den är väll inte billig heller 6000 $ .....
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Håller helt med er och som sagt, de är inte helt gratis. Enligt Mats Lager här i Luleå som har satt kittet på hans F8 menar på att de är grymt stor skillnad så jag ringde han igår och ville låna skotern i helgen får då bär de av till fjälls men då hade sekundäraxeln gått av.. Tydligen också ett känt problem på nya chassit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tror inte en sek på att de lämnar så mycket pulver. Ingen annan motor i hela världen med kompressor kan ge lika mycket krut som en turbo på högre varv. Och jag har aldrig sett en kompressor ge så bra effekt i % ens på en 4 taktare.

En mer rimlig siffra borde hamna runt 20hk utan ic och 30 med ic om ens det.

Och hur förklarar dem att en kompressor funkar bättre på hög höjd än en standartmotor eller turbo??
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
vet inte om länken funkar för alla men testar?
https://www.facebook.com/photo.php?v=475817819119482&set=vb.216726705028596&type=3

sedan ha de vart på nån tävling förra helgen, vet inte vad för tävling dock???

"Speedwerx Arctic Cat 800 Supercharger sleds put on a strong showing this weekend in West Yellowstone, Mt. The only 2 supercharger sleds at the event took 1st and 2nd in mtn mod 800 turbo, and mtn mod turbo / nos, and 2nd and 3rd in mtn mod open. The future is here.... Stay tuned."

men allt är ju från speedwerx sida, men kan ju vara lite intressant ändå. MEn oktan hade ju problem att få deras att gå ordentligt, på filmen tycker den mest bara se ut att leva om. Skulle va kul om nån kunde bänka skiten
 
Last edited:

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Otroligt att dom kan sälja ett kitt i usa som inte funkar....
dom som kör med deras kitt säger ju inte så myckt, kanske dom är "köpta" av
Tillverkaren.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Hm, ja de återstår bara att se när någon gör en bänkning för att få de svart på vitt hur mycket de ger.
Mats Lager har tillgång till bänk så de blir att testa när han fått sekundäraxeln.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Om nu lager hittar dit till den där bromsbänken så kommer vi aldrig få se några siffror.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Mats har fått tag i en drivaxel från USA som är på väg. Drivaxeln i Sverige var restnoterat till 28/5. Mats hoppas få ihop skotern igen till nästa vecka. Och då blir de bänkning!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan någon förklara hur en kompressor funkar med 2-takt. Turbo ökar totaltrycket i motorn men kompressor? Överladdning utan ökat mottryck bör knappast ge mer mer effekt? Bör ge mer utflöde genom avgasporten men inget som "håller mot" på avgassidan? 4-takt är något helt annat...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kan någon förklara hur en kompressor funkar med 2-takt. Turbo ökar totaltrycket i motorn men kompressor? Överladdning utan ökat mottryck bör knappast ge mer mer effekt? Bör ge mer utflöde genom avgasporten men inget som "håller mot" på avgassidan? 4-takt är något helt annat...
Bra fråga. Jag antar att motorn/piporna reagerar som när man trimmat vanligt typ big bore/portat sugtrim. Stingergrovleken måsta då vara lite grövre för att inte ge för högt motstånd = smälta kolvar.
Man får ha stenkoll på spikning och dödsaska vid utblås om man ska utveckla kompressorblåsning. Men det är ju lika viktigt med turbo och vanligt trim.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kanske en dum fråga. Men vad skulle vara fördelen med en kompressor mot en tturbo? På 4t förstår jag.

men min m8 turbo hade 0,5 land vid 5000 varv. Behövdes kladdet tidigare på en skoter?