Kompression ZL500

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Nån som vet hur många kg det ska vara i en -99as ZL500? En kille på min praktikplats har köpt en med 4,5 och 5 kg kompression i. Tycker själv det låter minst sagt i lägsta laget men han påstår att det inte ska vara mer... Tacksam för svar
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad en kompressionsprovare visar beror ju på rätt många olika saker.
Hur snabbt man drog runt motorn när provet gjordes, om motorn var varm eller kall, i vilket läge gasspjället stod osv.

En sak till är att kompressionsförhållandet ofta blir lägre vid provet än under normal drift eftersom man skruvar ur tändstiftet och sen håller kompressionsprovarens gummikon mot överkanten på tändstiftshålet. Tändstiftshålets volym kommer ju att läggas till kompressionsrummets volym.
En sån kompressionsprovare ger alltid lägre mätvärden än en som har en gängad nippel med samma längd som tändstiftets gänga.
Om kompressionsprovarens backventil sitter längst ner i gummikonen/nippeln kommer den också att visa ett högre tryck än om backventilen sitter en bit upp i slangen.

Slutsats:
Även om manometrarna visar rätt i två olika kompressionsprovare så är det ingen idé att jämföra mätvärden mellan dem ändå, om man inte vet hur provarna är konstruerade.
Om man ska jämföra kompressionstryck mellan två olika motorer så ska man använda identiskt likadana kompressionsprovare och låta samma person göra provet.
Det är ganska intressant att skotertillverkarna aldrig anger några kompressionstryck i sina verkstadshandböcker.
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Jo, naturligtvis beror det på vem som tagit provet och hur mätarna är kalibrerade osv. men i vilket fall så är 4 kg rätt så ordentlig felmarginal om det ska vara runt 9 kg (vilket jag haft i alla mina skotrar och som jag tycker verkar vara ett rimligt värde) och han bara mätt upp 4,5/5 kg. Om det skiljer så mycket som 100% mellan proven så hörs det när kompressionen läker ut mellan toppen och gummikonan. Åtminstonde är det så på bilar...