kompression 800r -07 ?

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
tjenaretjenare, har bara en snabb fundering vad kopressionen ska ligga på i en 800r motor från en 07as summit xrs ? tror jag åker på en renovering då jag bara ligger på runt 6:1.. förklarar varför den har ork som en ET 340 haha :eyebrows:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Skiljer från mätare till mätare, men över tio om det är fräscht iaf.

Hoppas inte du kört länge på de viset. Köp dubbelring nu när du ska byta.
 

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
enligt förra ägare ska den bara ha gått 60 mil sen nya kolvar osv.. det finns kvitton och allt så är ganska fundersam.. blir att riva nästa helg och se, om cylindrarna är helt slut, men låter långsökt eftersom den bara gått 600 mil.. och jo de blir dubbelringade wiseco :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Droppa i lite olja i tändstiftshålen och gör nytt komptest.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Personligen ser jag ingen anledning att köra smidda kolvar i en 800R, om du inte planerar att montera turbo. Känsliga vid kallstarter och slits ut snabbare än gjutna kolvar.

Jag har bra erfarenhet av SPI. Denna vinter ska jag dock köra med Snow-X kolvar som jag tror mycket på.
 

fredrikluuundberg

Aktiv medlem
27 aug 2013
68
0
6
Boden, Norrbotten
ska prova det men är relativt säker på att det är kompen som spökar eftersom elbacken och lagt av och har mätt upp knappen så den funkar, alla kontakter sitter osv, så antingen kompen eller ecm boxen som spökar och eftersom jag hade 6:1 i komp så tror jag att det är den biten som felar!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ökar inte alltid kompet med olja ? Måste vara riktigt svårt att få en kolv/cylinder så tät som med olja trots fräscha grejer.
 
Last edited: