Kompr.förhållande

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tja, tog och mätte upp vad jag har för kompr.förhållande nu då förra ägaren inte visste vad dom hade gjort åt toppen på skotern min.

Har för mig någonstans att jag läste att man skulle ta av 4ml om man fyllde till kanten på tändstiftshålet.
Fyllde precis upp till den kanten och fick i 43.1ml.

Får det till 397.22+39.1/39.1=11.16 i kompr.förhållande. Misstänker att jag kan ha missat lite å det ska vara 11:2?

Är jag helt ute å cyklar med dom här talen? Det är en 12as pro rmk som orginaltoppen är lite omgjord på.

Tacksam för svar
/roBain
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
2ml ska tas bort för de ryms inte 4ml i gängan. Du har bara 10,6:1 !? De är väldigt lågt så man tror att någon gjort om den för turbo. Jag antar en 12as Polle ska ligga nära 13:1 typ 12,6:1 eller liknade. Om du har så lågt kf så måste den gå som en påse nötter!

Du måste ha gjort något fel typ kolven inte absolut tdc eller annan tabbe.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Original har dom ca 12:1 om jag inte missminner mig helt så dom kör relativt låg komp men mer tändning.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
2ml ska tas bort för de ryms inte 4ml i gängan. Du har bara 10,6:1 !? De är väldigt lågt så man tror att någon gjort om den för turbo. Jag antar en 12as Polle ska ligga nära 13:1 typ 12,6:1 eller liknade. Om du har så lågt kf så måste den gå som en påse nötter!

Du måste ha gjort något fel typ kolven inte absolut tdc eller annan tabbe.
Den är svarvad för att gå med turbo. Går i tankarna om att byta till en RK-tek 10:2 så ville mäta upp min först å se vad jag hade för att se om det är värt och lägga ut 5000kr för en riktigt "turbotopp".
Kommer ligga runt 7-10 psi så då kanske det räcker med den topp jag har.

Skulle vilja påstå att jag har fått kolven i tbc för den andra var absolut längst ner, hade insuget öppet så såg att den låg precis vid kanten vid avgasporten.

Ska tillägga att den är körd å mappad på 7.någonting med den här toppen utan några som helst spår efter några spikningar. Så det verkar ju funka med den här.
Men hörde att det är fruktansvärt bra kylning med RK-tek toppen.

Original har dom ca 12:1 om jag inte missminner mig helt så dom kör relativt låg komp men mer tändning.
Fått för mig att det var 12:6 eller 12:8 men jag litar mer på vad du säger.. Vet att det är bytt till en 13:1 på brorsans assault.
Nu vet jag inte hur mycket skillnad det blir mellan 12:1 å 13:1 men är inte det ett ganska stort steg?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Verkar vara många bud på kompressionen på cfi-2 motorn. Men 12;1 kan stämma. Hade för mig det var 12.5-12.6 nämligen.

13;1 går nog fint men skulle nog se till å tanka fräsch 98 oktan iaf! :)
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Verkar vara många bud på kompressionen på cfi-2 motorn. Men 12;1 kan stämma. Hade för mig det var 12.5-12.6 nämligen.

13;1 går nog fint men skulle nog se till å tanka fräsch 98 oktan iaf! :)
Jo den körs på 98. Känns som att den gick riktigt fint det lilla jag har provat den.

Men vad tror du davajn, ska jag köra på med min topp då det uppenbarligen funkar och det var rätt lågt kompr.förhållande eller ska ja öppna på lädre å handla topparna av dig? Om det ens ger något, förutom lite annorlunda å bättre? förbränningsrum?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Var tvungen att dubbelkolla då det var så många bud och originalkompen är precis 12:1 enligt mina mätningar, så har man kontroll över tändningen så är det inga problem att åka på originalkomp och turbo och dålig sås (95oktan).
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Det kan endast du bestämma! :) Så du får göra som du vill. Kan snöra med 2 iridiumstift om du slår till ;)
hehe, får ta mig en funderare. Har passerat 6 siffrigt med råge nu så är egentligen inte jätte sugen å pynta ut en massa lappar till om det fungerar med min, vilket det borde göra men...

Var tvungen att dubbelkolla då det var så många bud och originalkompen är precis 12:1 enligt mina mätningar, så har man kontroll över tändningen så är det inga problem att åka på originalkomp och turbo och dålig sås (95oktan).
Okej, då är det rätt stor skillnad på toppen brorsan har på sin då från original. Men det kändes som att den var fruktansvärt rapp och fint gassvar så det ger nog en del å gå från 12:1 till 13:1.

Okej, verkar ju som att jag har 10:6 så då förstår jag att den inte har varit i närheten av spikning med 7+psi ladd i 200mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jo den körs på 98. Känns som att den gick riktigt fint det lilla jag har provat den.

Men vad tror du davajn, ska jag köra på med min topp då det uppenbarligen funkar och det var rätt lågt kompr.förhållande eller ska ja öppna på lädre å handla topparna av dig? Om det ens ger något, förutom lite annorlunda å bättre? förbränningsrum?
De är omöjligt veta hur bra din topp är utan att veta squishfart ,squishlutning,flamfarts,quishbredd. De enda som är bra är kompförhållande nå mer vet vi inte utan att mäta upp de totalt och köra in måtten i ett data program för topputräkning.
Jag vet Rk-tek locket är speciellt bra för turbo för de har helt andra mått än alla andra toppar jag mätt upp och läst om.
Som ex så spikar inte ett rk-tek lock lika lätt som alla andra lock med samma flamfart och kompförhållande och de beror på att de har grotesk lutning på squishbandet som ingen annan topp har.

Fördelen med Rk locket är att du vet att de är ett bra lock för turbo.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Okej, då är det rätt stor skillnad på toppen brorsan har på sin då från original. Men det kändes som att den var fruktansvärt rapp och fint gassvar så det ger nog en del å gå från 12:1 till 13:1.

Okej, verkar ju som att jag har 10:6 så då förstår jag att den inte har varit i närheten av spikning med 7+psi ladd i 200mil.
Det beror nog mycket på vilken årsmodell man har, tex så upplevde jag skillnad på gassvaret på min 12a när jag bytte till par 12.5 topp, men inte alls samma gassvar som en original 15.
Fick otroligt fint gassvar i min turbo när jag justerade på tändningen i det lägre registret så det är a och o om man ska få en riktigt körbar turbo som inte känns seg från början.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag tror ärligt talat du inte skulle få den å spika med 12 i komp heller om du lyckas hitta dig fräsch 98 oktan, eventuellt lägga in en sup med 100LL lr nå racebensin varje tank. Och då kommer du behöva ladda så otroligt mycket mindre å ändå få den så du får ont i armarna i slutet av dagen! Tycker du ska värdera körbarheten lite mer om jag ska vara ärlig. Effekten kommer du ha i överflöd för den körning som finns i Sverige.
Fast du kanske gillar lite mer myrsurf å dragracing med polarna. Då kanske 10.2 toppen å högt laddtryck is the way to go :)
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Jag tror ärligt talat du inte skulle få den å spika med 12 i komp heller om du lyckas hitta dig fräsch 98 oktan, eventuellt lägga in en sup med 100LL lr nå racebensin varje tank. Och då kommer du behöva ladda så otroligt mycket mindre å ändå få den så du får ont i armarna i slutet av dagen! Tycker du ska värdera körbarheten lite mer om jag ska vara ärlig. Effekten kommer du ha i överflöd för den körning som finns i Sverige.
Fast du kanske gillar lite mer myrsurf å dragracing med polarna. Då kanske 10.2 toppen å högt laddtryck is the way to go :)
Jag tror ju också att effekten kommer räcka å bli över då det är att bryta runt inne i skogen är jag ute efter och då behövs inte mycket ladd.. Kanske blir lite överkill å byta till RK 10:2.. Har jag hellre kvar mer rapphet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Rappheten sitter bara till 50% i kompförhållandet,, squishfarten ,squishbandets bredd samt lutning har lika stor inverkan. Squishfarten har enorm inverkan på rappheten som ex en topp med 15 millisekunder fart är bra för höga toppeffekter och toppfart medans en topp för cross och dragrace som måste vara rapp har 30ms flamfart. 20mvs är ett bra mellanting för allroundåka och bergsklättring samt turbo. Man kan även göra en turbotopp med låg flamfart typ 15ms men ha hög komförhållande. Tack vare den låga flamfarten blir den spikbeständig och den får rappheten av de höga kompförhållandet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har kanske sagt detta förut :) Men ska man bygga turbo på en insprutare så köp ett riktigt sprut på en gång då får man full koll på allt inkl tändningen. Blir rätt dyrt att först köpa en kalleanka box och specialtoppar och kanske någon extra kolv.. för att få det att fungera hyfsat ibland.
Och ska man ha en maskin som funkar för teknisk skogskörning så går det inte ha en sävlig karaktär på motorn, den ska svara blixtsnabbt på gasen. Och då gäller så högt komp som möjligt, mycket tändning i början och köra på relativt lågt laddtryck, sen är det rätt skönt att slippa jaga 100LL för att kunna köra...
En turbo på 180hk med ett riktigt bra gassvar är mer att åka med (sliter mer i armarna) än en turbo som är halvseg men som kanske ger 220hk.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Beroende på vart din motor ligger i toleransspannet så kan komp.förhållandet ungefär ligga mellan 12-11,5:1 på standard CFI2 800 enligt service manualen.

Vi har utvecklat förbränningsrum till CFI2 800 motorn och provat flertalet varianter för standardmotorn och det som funkade bäst var en variant med 12,5:1 i komp.förh. Närmare 13:1 var något mer explosiv vid gaspådrag från noll. Dock gav den 2-3 hästar mindre på topp och tappade toppvarv vilket inte är bra då det ger betydligt lägre matt-hastighet.

Kolla gärna här för mer information om vårat kit till std. motorn samt information om "special" förbränningsrum: https://www.facebook.com/YBEngineering/



Generellt om förbränningsrum och 2takt:
Högre komp.förhållande och/eller högre squishverkan är inte säkert att det blir bättre på en befintlig motor då det kraftigt förändrar avgastemperaturprofilen i pipan. Detta kan göra att pipan inte längre funkar som det är tänkt och motorn levererar lägre effekt trots att det egentligen är ett bättre förbränningsrum.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Beroende på vart din motor ligger i toleransspannet så kan komp.förhållandet ungefär ligga mellan 12-11,5:1 på standard CFI2 800 enligt service manualen.

Vi har utvecklat förbränningsrum till CFI2 800 motorn och provat flertalet varianter för standardmotorn och det som funkade bäst var en variant med 12,5:1 i komp.förh. Närmare 13:1 var något mer explosiv vid gaspådrag från noll. Dock gav den 2-3 hästar mindre på topp och tappade toppvarv vilket inte är bra då det ger betydligt lägre matt-hastighet.

Kolla gärna här för mer information om vårat kit till std. motorn samt information om "special" förbränningsrum: https://www.facebook.com/YBEngineering/



Generellt om förbränningsrum och 2takt:
Högre komp.förhållande och/eller högre squishverkan är inte säkert att det blir bättre på en befintlig motor då det kraftigt förändrar avgastemperaturprofilen i pipan. Detta kan göra att pipan inte längre funkar som det är tänkt och motorn levererar lägre effekt trots att det egentligen är ett bättre förbränningsrum.
Gratulerar till en helt oerhörd bra design på locket de va inte fy skam med närmare 11hk mer vid 7000v och dessutom 4 hk mer på topp. Måste man ändra tändlägen eller bränslemapp för att få ut dessa effekter av locket?

När de gäller motorer/pipor som ger mindre hk när man höjer kompförhållande och/eller högre squishfart så beror det till viss del på att pipan inte värms lika mycket som ni beskrev. Jag vill bara lägga till att man man då provar motverka de fenomenet genom att sänka tändningen för att få ut värmen i pipan igen. I regel brukar förlusten komma på höga varv med högre KF eller Flamfart så man provar då sänka tändningen på de varvtal förlusterna kommer. Tyvärr krävs ju typ powercommander eller lik box för att kunna göra det alt billet sprut.
Högre Kf och/eller Flamfart ger ju även naturlig varvstopp typ lägre effektpike och den går inte påverka lika mycket med tändsänkning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Beroende på vart din motor ligger i toleransspannet så kan komp.förhållandet ungefär ligga mellan 12-11,5:1 på standard CFI2 800 enligt service manualen.

Vi har utvecklat förbränningsrum till CFI2 800 motorn och provat flertalet varianter för standardmotorn och det som funkade bäst var en variant med 12,5:1 i komp.förh. Närmare 13:1 var något mer explosiv vid gaspådrag från noll. Dock gav den 2-3 hästar mindre på topp och tappade toppvarv vilket inte är bra då det ger betydligt lägre matt-hastighet.

Kolla gärna här för mer information om vårat kit till std. motorn samt information om "special" förbränningsrum: https://www.facebook.com/YBEngineering/



Generellt om förbränningsrum och 2takt:
Högre komp.förhållande och/eller högre squishverkan är inte säkert att det blir bättre på en befintlig motor då det kraftigt förändrar avgastemperaturprofilen i pipan. Detta kan göra att pipan inte längre funkar som det är tänkt och motorn levererar lägre effekt trots att det egentligen är ett bättre förbränningsrum.
Ser bra ut!
Har ni bänkat någon nyare cfi 800 än 2012 som i länken?
Sen har ni någon uppfattning vad som händer med effekten när motor temperaturen går över 56 grader?
Skulle gärna också vilja se en bänkning som visar effekten effer en riktigt lång fullgasrepa med varm motor original vs er topp.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Gratulerar till en helt oerhörd bra design på locket de va inte fy skam med närmare 11hk mer vid 7000v och dessutom 4 hk mer på topp. Måste man ändra tändlägen eller bränslemapp för att få ut dessa effekter av locket?
Tack för det. Vi är också mycket nöjda med resultatet. Tanken med denna topp är att man bara skall bulta på och köra. Ingen bränslejustering eller tändningsjustering behövs för att få ut den effektökning vi visar.

Ser bra ut!
Har ni bänkat någon nyare cfi 800 än 2012 som i länken?
Sen har ni någon uppfattning vad som händer med effekten när motor temperaturen går över 56 grader?
Skulle gärna också vilja se en bänkning som visar effekten effer en riktigt lång fullgasrepa med varm motor original vs er topp.
Tack för det. Gör mumma för en Pro RMK med std. drevning och variatorbestyckning som inte originaleffekten riktigt orkar med. Med den nya toppen orkar den hålla riktigt RPM även på högre höjd med mycket högre matthastighet som följd jmf. mot std. maskin.

Alla bänkningar är utförda på en 2012:a. Har några toppar ute hos kunder med nyare maskiner och de rapporterar liknande prestanda som upplevs på 2012:an i fält.

Motorn ställer ned tändningen ganska friskt med ökad motortemp.
Beroende på motortemp så ger std. motorn allt från 130hp vid temp på 60°C till 139hp vid temp på 40°C

Med vår topp bibehålls i stort sett den effektskillnad som presenteras på sidan jag länkade till, 134hp vid 60°C och 143hp vid 40°C

Gällande WOT bänkning vid låst RPM så har vi kört även sådana. Vad som händer med effekten är helt avhängigt motortemperaturen. Låter man kylsystemet bibehålla en och samma motortemp så ändras inte effekten nämnvärt inom de 15 sekunders WOT-Full RPM tester som vi kört. Har kört långa lössnö pulls i vintras och ingen mattning av effekten uppträder.
Vi skall rigga denna motor för bänkning till helgen för att testa lite andra produkter vi har på gång. Skall passa på att köra en längre WOT-full RPM körning så kan jag försöka posta den här sen så att du kan se vad som händer med effekten.


Får passa på att be om ursäkt för kidnappningen av denna tråd. Men ämnet går ju ihop med trådämnet så jag hoppas det skall vara intressant.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har varit lite stressad på sistone så har inte blivit att mäta squishmåtten på dom toppar jag har. Fick BMP grejerna igår och ska till fjälls idag. Så jag får ta det vid ett annat tillfälle helt enkelt.