komp

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
nån som vet vad man ska ha för komp. i edge 600 -02?
har 6,5 och 7kg. tycker det verkar lite lågt.
mvh/mattias

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
oj det är lågt :( bör ligga runt 8.5-9kg..

Ringarna ev och kolvarna slut? dålig topplockspackning?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
7kg är inte mycket. Borde ligga på runt 9kg.
Men vissa mätare visar för lite så testa med en annan

mjaa 7kg är lite ja..men de är godkännt..9kg är en helfräsch motor..man får iprincip 9.4 i en helt nyrenoverad motor.jag hade 9.2 i min efter kolvbyte..

men jag hade då kikat över kolvringarna iaf... ligger på ett par ringar för en hel motor för den delen oxå om du behöver. PMa isf

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
7kg är inte mycket. Borde ligga på runt 9kg.
Men vissa mätare visar för lite så testa med en annan
tror våran mätare kommer från biltema som man vet ju aldrig hur rätt den visar... får låna en annan så man är på säkra sidan.
eftersom nån säger att det är ok med 7kg så lyssnar jag med det örat då. ett tag till iaf:becky:
tack för svar.
mvh/mattias

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
tror våran mätare kommer från biltema som man vet ju aldrig hur rätt den visar... får låna en annan så man är på säkra sidan.
eftersom nån säger att det är ok med 7kg så lyssnar jag med det örat då. ett tag till iaf:becky:
tack för svar.
mvh/mattias
Jo men tänkt på att man inte ska ha för stor skillnad på burkarna. som du hade 6.5 och 7 är på gränsen att det är för stor skillnad. Om du nu ska gå på 7 kg så lär du se till att det är närmare på den andra, annars kan man knäcka vevaxeln med otur. Men låna en bättre komp mätare och gör flera test inte bara ett. Sen ska du rycka 4-5 gånger per cylinder.

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
jag köpte en mätare på biltema igår och testade min, 199 kr, inte en så dyr investering. ska inte vara någe fel på dom, min storm komptestade 9kg,6kg, strax över 8kg på 3:an och den vet jag att jag har effekt minskning pga repor, så jag tror dom är ganska så fungerande.
2:an cylinder hadde en bränd och trasig kolv och trasig bottenpackning så där satt min problem :)

lägg ett par 100 på en egen testare, det underlättar en hel del när du ska till o felsöka, dåligt komp börja riva cylinder o leta fel.