Komp skillnad mellan cylindrarna?

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Hur stor skillnad i komp mellan cylindrarna är max man bör köra med? hade hoppats på att slippa renovera motorn iår då tanken är att det ska vara sista året jag kör med den. Jag komp testade först med kall motor sen med varm motor och i båda testerna var det fullgas.

Kall: PTO 9.9bar MAG 10bar
Varm PTO 9.1bar MAG 9,75bar

Om ni vet vad som bör göras eller om nåt bör göras i överhuvudtaget så får ni gärna skriva.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Hel normalt att de dippar och har sig mellan kall o varm. Hur mycket bränsle det är i cylindrarna för tillfället när man testar har inverkan på komptrycket ju mer soppa desto mer olja som tätar. Och hur fort man drar runt motorn har betydelse. Gör fler komptest om du vill ha fram mer exakta värden och ta ett genomsnitt av alla dragningar.

Men hur som haver så duger värdena du har de är bara tuta o köra.
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Nja det är kolvringarna som blir längre då motorn blir varm.
Därför är kolvringsglappet intressant. Man sätter in kolvringarna i cyllindern och mäter spelet med bladmått.
Gäller för samtliga kolvmotorer.
Därför har varm motor högre komp