Kommunikationsradio

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ser ganska lika ut som Cobra. Vi använder Cobra då vi kör, fungerar någorlunda upp till 2 km så 6 km får du ta med en nypa salt, kanske ute på havet eller liknande får du den räckvidden.

Köpte Cobrorna från www.kjell.com (i menyn till vänster, sedan på "PMR, VHF, scanner" -> "PMR 446")

Finns en massa tillbehör också.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
vi köpte oxå från kjell har motorola, funkar ganska brahar dock mic som klistras fast i hjälmen har faktist inte använts så mycket, men räckvidden har vi inte haft nå problem med, räcker 1 km utan problem 2 å så långt ifån varadra är vi sällan...
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag köpte från on-off när de hade kampanj. Var tvungen att bli medlem men det gick på tre minuter. Köpte dem till hultan och där fungerade dem bra. Funkade till ung 2km kan jag tänka mig. Har för mig att det är dorolurar.
 

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Ok, tackar för informationen. Räcker dom upp till 2km så räcker ju det, tror inte man har längre avstånd när man är ute och kör.
Såg även dom här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=26095608
med följande headset: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20925961
Dom ska väl funka. Om någon använt dom eller liknande modeller så skriv gärna era synpunkter här.
Sen det här med störningar från motorn (avstörda stift) som polxlt skrev, hur är det med det?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ser ganska lika ut som Cobra. Vi använder Cobra då vi kör, fungerar någorlunda upp till 2 km så 6 km får du ta med en nypa salt, kanske ute på havet eller liknande får du den räckvidden.

Köpte Cobrorna från www.kjell.com (i menyn till vänster, sedan på "PMR, VHF, scanner" -> "PMR 446")

Finns en massa tillbehör också.
Använder ni strupmickar eller vanliga tex mc headset?
funkar det med vanliga?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har testat med strupmickar med de var helt värdelöst. Alla konsonanter försvann då man pratade så man lät som Svenske Kocken i Mupparna.

Testade att ha strupmicken på alla möjliga ställen men jag antar att den var för billig.
Kör numera med vanlig mikrofon som är fastsatt med kardborre längst fram i hjälmen.

Här finns det också lite smått-&-gott...

http://www.alfakom.se/27mhz3.htm#Headset
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Köpte ett par Cobra Micro Talk 800, med tillhörande "MC headset"
som man klistrar fast inne i hjälmen och med en "push to talk" knapp man fäster på styret.

Funkar helt ok
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jodå, jag har ändrat mig angående strupmickarna.
Har man dem bara på rätt ställe på halsen så fungerar de perfekt. Inget vindbrus eller liknande.

Hade strupmicken på olika ställen på framsidan av halsen tidigare (Mupparna Kocken-ljud). Såg en bild på en tjomme som hade den mer på sidan, så jag satt en kväll och testade.

Helt klockrent ljud får man om micken är på halsen under 'örat', liksom linjerat öra-axel. Funkar också perfa att ha micken i nacken.

Har nu fixat kontakt så jag får ljudet från Cobran i bägge öronpluggarna (modell som man trycker in i örat), kan då mixa in ljudet från MP3-spelaren också.

Kan hoppa av skotern, ta av hjälmen och fortsätta snacka, ingen kabel som jag sitter fast i nånstans.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Okej, men vart har du din knapp man trycker på när man ska prata? Såg en som hade den på styret men måste man inte ha en kabel ifrån sig till skotern då? Vad finns det för alternativ på talk knappen?
 

Orcus

Aktiv medlem
18 nov 2008
56
0
1
gällivare
Köpte ett par Cobra Micro Talk 800, med tillhörande "MC headset"
som man klistrar fast inne i hjälmen och med en "push to talk" knapp man fäster på styret.

Funkar helt ok

ska också köpa en cobra MT 800 med headset.

funderar dock om man ska ha voice activated eller push to talk. finns ju fördelar med båda.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
ska också köpa en cobra MT 800 med headset.

funderar dock om man ska ha voice activated eller push to talk. finns ju fördelar med båda.
Jag ställer mig tveksam till att vox funkar bra på en skoter som lever om mer än din röst..
 
Jag köpte en kommunikationsradio av märket TopCom på Jula för några år sedan, men den fungerade värdelöst. Så fort man tryckte in PTT-knappen så drog den ner volymen till hälften med resultatet att man inget hörde...

Hur är det med Cobran, har den något sådant för sig?
Vad använder du för strupmikrofon?

/Ulf
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Köpte ett par Cobra Micro Talk 800, med tillhörande "MC headset"
som man klistrar fast inne i hjälmen och med en "push to talk" knapp man fäster på styret.

Funkar helt ok
Jag har köpt ett likadant set, Cobra MT 800 från Kjell.com

Däremot hade de ingen PTT-knapp att erbjuda. Kilade då in på Teknikmagasinet och de hade ett MC-headset som skulle passa till Cobra MT750. MT750 är föregångaren till MT800, hittade ingen info om de skulle passa men jag köpte MC-headsetet och det funkade klockrent till MT800.

Alltså, gav jag 599 kr för MT 800 set:et. Och fick ge 299 kr för MC-headset:et med PTT-knapp. Under 1000-lappen alltså!

Vi är några stycken som ska installera detta på skotrarna till i vinter, återkommer då med en utvärdering.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
fin bump på nästan ett år gammal tråd:)

Så jäkla gammal är inte tråden, har ju vart en sommar mellan.

Tror du kommer få problem med vanlig MC-mick. Går ganske bra då det går sakta men annars så blir det jäkla mycket motorljud etc. som blandas in i ditt prat.

Strupmickarna har inte det problemet. Varken motorljud eller vindbrus kommer med. Nackdelen är att de är kinkiga med placeringen av den så man får med både konconanter och vokaler då man pratar. Risken är stor att man låter som kocken i Mupparna.
I min så får jag bäst ljud då strupmicken är på halsen rakt under örat.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Köpte 2 st Cardo Scala Rider Q2 vintern som va. Helt underbara. Blev förvånad att det var sånt klockrent ljud som det är. Nästan inget vindbrus/motorljud under 100km/h. Motorljuden/vindbruset som kommer med i hastigheter över 100 är klart godtagbart. Aldrig några problem att höra vad den andre säger. Även om räckvidden kanske inte alltid är dom 500metrarna som lovas så har det inte varit några problem för mig hittills.
Man fäster huvudenheten på sidan av hjälmen och högtalarna innuti. Micken som sitter fast i huvudenheten böjer man in i hjälmen (crosshjälm).
Perfekt med radio om man åker själv och har man bluetooth på telefonen går det såklart att koppla ihop telefonen med headsetet.

Kan tyckas att det är lite saftigt pris (1500kr per enhet) men å andra sidan slipper man stanna varje gång man inte vet vilket håll man ska åt, slipper vända sig om för att se om den andre är med, man kan hojta till om man kör fast och sitta å småsnacka lite då man kör. :rock: