Kommentera SMHI's text

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Hittade följande text på smh's hemsida idag. Intressant med hur de väljer att beskriva vissa vädertyper. Är ganska säker på att vi här på forumet inte skulle ha skrivit på liknande sätt. Dessutom kan man i ärlighetens namn fråga sig huruvida inte solen skördar större offer per år än snön.

"På fredag fortsatt ostadigt i norr med risk för snö främst vid kusten. Även södra Götaland kan beröras av nederbörd och då mest regn. Där emellan varierande molnighet med chans till sol."
 

Power82

Välkänd medlem
6 feb 2014
146
0
16
Solna
Vore kul och ha en skoter Nisse i rutan som metrolog, lär nog glänsa som solen i dom fallen då snön faller
SMHI går inte att lita på enligt mig men yr.no helt klart betydlig säkrare prognoser
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Likaså allt väderfolk på tv som kvittrar av lycka och talar om vårtecken i februari.
Skulle haft nån som hoppade av lycka inför en kommande snöstorm!
Skulle reta många tror jag ;-)
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Det är ju så att jantelagen säger att man ska hata all form av nederbörd och dyrka solen. Men som solhatare och vinterälskare så är det svårt hålla masken när alla gnäller om snön och jublar åt 30 plusgrader på sommaren.

Jag önskar det vore riktig vinter från november till maj. Men tyvärr bor man för långt från nordpolen :)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Tycker annars att "norrlandsfjällen" är en rätt lustig formulering av smhi som dom brukar använda i sina prognoser.. Fast det klart, det finns väl fjäll i svealand också...
Annars kan man ju tänka sig att norrlandsfjällen sträcker sig från typ södra härjedalen till treriksröset, typ mer än halva sverige..
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Förr så rapporterade väl smhi direkt från mätstationen på kallax flygplats i luleå. Nu mer verkar infon läsas av folk från södra sverige. Och det märks när man kollar långtids prognoserna. Flera gånger i vinter så har det varit väldigt kallt och sen 3 dagar senare så visar det att det ska bli typ 5-7 grader varmt. För att dagen eller halvdagen innan ändras till mer rimliga 0.5+ eller 1+ vilket sen visar sig stämma. Det jag då tänker är att den som skriver prognosen gör den utifrån sitt "sthlm" tänk att det där neråt kan bli så varmt i februari och då blir prognosen där efter.

Jag bor i Piteå så jag kan bara utgå från hur vädret brukar vara här kontra vad smhi säger.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har funderat en hel del på SMHI:s klass 1-varningar denna vinter, för någon snö har det inte blivit här på norrlandskusten iaf. :confused:

Men nu har jag kommit på det. Klass 1-varning innebär 1 cm snö och klass 2-varning 2 cm snö... :weird:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Varför inte bara låta bli ? SMHI är dock bäst på att spå väder enligt min erfarenhet. Dock så grumlar en text som denna deras renome. Är det något jag blivit expert på så är det att läsa väderrapporter. Det är dock inte alltid det hjälper. För ganska precis 1 år hade jag SMHI väderapp i luren. Förvånande var dock att appens väder och fjällprognoserna skilde från varandra och det ordentligt. Farligt och oförlåtligt. Ja skärpning smhi