kolvringsgap wössner kolvar

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
Tjenare! Har nyss köpt smidda wössner kolvar och ny nikasilade cylindrar till min polaris 800 cfi -13 och har hört att vissa slipar kolvringarna för att få större gap så frågan är nu behöver man slipa eller funkar det att köra som dom är, har 0.30mm gap nu ?
 

Andreas03:1

Medlem
21 okt 2007
38
0
1
Söderhamn
Hej.
Skulle rekommendera att du putsar av ringarna så du får runt 0.50mm.
Jag har nyss monterat Wössnerkolvar själv och dom låg på ca 0.20mm. Jag putsade så gapet nu ligger mellan 0.50-0.60mm.

Mvh Andreas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Känns som dom nya kolvringarna som ligger i prasselpåse har större toleranser på ringgapet än dom gamla.
Har wössnerkolvar med ringar av den gamla leverantören och dom ligger alla på 0.45mm utan att ha slipat något. Däremot dom nya har legat lite olika men runt 0.30 har jag mätt dom till och då mätt i samma cylinderlopp.

Men slipade dom nya till 0.50mm.
 

Andreas03:1

Medlem
21 okt 2007
38
0
1
Söderhamn
Ja var och en kör ju med det ringgap man tycker känns lämpligt. Dock har jag sett bilder på cylindrar där det körts ca 100mil med Wössnerkolvar och ringgap på 0.30mm. Det såg inget vidare ut.
Polaris servicemanual rekommenderar ett ringgap på mellan 0.40-0.60mm med originalkolvar.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Vart lite nervös då ja läste detta inlägg :p Jag köpte wössner kolvar till en f7a förra sässongen
lämnade även in cyllarna på om nikasil , men läste på kartongen till kolvarna --> Bore Size: 79.7mm
Piston Size: 79.58mm
Clearance: 0.12mm
Låter ju sjukt lite ?

Skickade även med kolvarna till nikasil doktorn , men ja mätte aldrig gapet själv sen ....
Men den har då ej rasat än :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Vart lite nervös då ja läste detta inlägg :p Jag köpte wössner kolvar till en f7a förra sässongen
lämnade även in cyllarna på om nikasil , men läste på kartongen till kolvarna --> Bore Size: 79.7mm
Piston Size: 79.58mm
Clearance: 0.12mm
Låter ju sjukt lite

Skickade även med kolvarna till nikasil doktorn , men ja mätte aldrig gapet själv sen ....
Men den har då ej rasat än :p
Dä ä lugnt 0,12mm är kolvens spel vs fodrets borr och är helt ok. Ringgapet får vi hoppas någon mätte -
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
I Bikemans kit också det med Wössner står det att gapet ska ligga mellan 0.38 0ch 0.43 måste vara för tight då?
Skulle vara intressant o veta varför Rk Tek och Bikeman specar olika gap.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
I Bikemans kit också det med Wössner står det att gapet ska ligga mellan 0.38 0ch 0.43 måste vara för tight då?
Skulle vara intressant o veta varför Rk Tek och Bikeman specar olika gap.
Skulle tro att rktek vill ha idiotsäkra mått för maximal hållbarhet det är lite av deras grej att motorn ska hålla bättre med deras grejor så då vill man vara safe på så många felkällor som möjligt. Och bikerman satsar mer på maximal prestanda.
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Skulle tro att rktek vill ha idiotsäkra mått för maximal hållbarhet det är lite av deras grej att motorn ska hålla bättre med deras grejor så då vill man vara safe på så många felkällor som möjligt. Och bikerman satsar mer på maximal prestanda.
Har ett Kit från Bikeman som ska i skotern snart,så vad tror du Asker borde man kanske slipa upp gapet kring 0.50 ?Visst liteförlust på prestanda men lite mer "safe" motor.Trist o sabba cyllarna med för tighta ringar.Såg några bilder på Snowest där man kört med Bikemankit och ringgap på runt 0.30,var skapliga skuffmarks i dom cylindrarna,visst nu vet man inte all fakta kring dom motorerna men man blir lite fundersam hur man ska göra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har ett Kit från Bikeman som ska i skotern snart,så vad tror du Asker borde man kanske slipa upp gapet kring 0.50 ?Visst liteförlust på prestanda men lite mer "safe" motor.Trist o sabba cyllarna med för tighta ringar.Såg några bilder på Snowest där man kört med Bikemankit och ringgap på runt 0.30,var skapliga skuffmarks i dom cylindrarna,visst nu vet man inte all fakta kring dom motorerna men man blir lite fundersam hur man ska göra.
Jag skulle kört på 0.45 om det inte är turbo inblandat. Jag har kört 100mil med 0.45 med turbo och det såg ut som nytt.
 

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Håller med Asker!! Kör inte under 0.40, då ligger du i väldigt nära gränsen, låg strax under 0.40 med wössner ifjol o 100mil NA och det fanns ganska mycket märken i cyllarna