Kolvras - Vad är bör bytas?

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Skulle behöva era tips och råd, fått kolvras på Polaris RMK 800 - 2010
Vad är det för "pigg" som sticker ut i vevhuset på den sista bilden (som inte finns på första bilden)
Räcker det att hona cylindern eller bör den bytas ut?

Tacksam för alla tips.


På variatorsidan där det är kolvras.
45449501_494151207765099_4016192243105792000_n.jpg


45415085_744781315874009_2664121432925011968_n.jpg45638232_1015216788681557_5448544199731314688_n.png45496777_953565414843810_4519181249029341184_n.jpg

På MAG sidan (ej kolvras)
45469936_1050099341838137_3951126563767975936_n.jpg
 
Last edited:

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Piggen ser ut som ett oljemunstycke, där 2-taktsolja kommer in från oljepumpen.

Skulle nog säga att cylindern är körd.
Bör absolut bytas ut/renoveras.
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Det ser ut som det hänt saker tidigare i den cylindern som nu paj (skadorna i vevhuset).
Troligtvis är det något fel på oljenosseln i vevhuset och då kan vevstakslagret vara skadat.
 
Reactions: Mr snow

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Tack för svar.
Ni är inne på oljemunstucke/oljenosseln, jag har varit inne på något liknande men när jag tittar på denna sprängskiss så ser det ut som "piggen" bara finns i ett av hålen och är det i så fall nr 1 på bilden (valve , check)
Är jag helt ute och cyklar?

crankcacse.PNG
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Cylindern kan ha klarat sig hyfsat bra tvätta ren den så du ser om alla revor bara är aluminiumklägg. Slipa tälj med vass kniv bort de grövsta aluminiumet men va försiktig så du inte skadar Nikasilen. Sliplammell modell fin kornig på borrmaskin funkar bra utan att skada cylindern ok man har tungan rätt i mun. Slipa endast vågrätt i cylindern för då gör de mindre om du råkar repa cylindern lite. På slutet tvättar du bort alurester med saltsyra. Om de visar sig va revor i cylindern och de ligger under utblås överkant gör de inget. Revor ovan utblås ger effektbortfall men de går köra ändå inga problem så länge inga revor står in i cylindern. Man kan besikta revorna genom att ta en tuschpenna och tuscha revorna.Ta sedan en klosshonare och kör över området då ser du om revorna har höga spottar. Om man stoppar i ny kolv och missar höga revor eller lite aluklägg så nyper den cylindern ganska omg!!

Ang vevhuset så kan veven klarat sig om de inte tog väldigt tvärstopp!? Riva vevhuset och rengöra samt känna på lager är såklart bäst. Om de blev en mjuk skärning "kan du "tvätta ur vevhuset noga dra runt papperstussar 100ggr med ursköljning och tryckluftsblåsning om och om igen. Blås genom de oljesmörjhål du ser rakt ner på höger resp vänster sida veven så blåser man ut skiten ur ramlagren så de hamnar i vevhuset. Glöm inte spola och blåsa igenom vevstakens rullager!
Obs den här tvättmetoden är halvseriös jag brukar göra så på mina egna motorer och de har otroligt (tur) alltid funkat utan efterföljande problem.

Ang oljemunstyckena så följ bara alla oljeledningar så hittar du vart de sitter. Polaris själv dvs Asker kommer snart med utförlig livritning vart alla munstycken sitter. Byt oljesprutmunstycket på minst den sida som skar.
 
Reactions: neden och emret93

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Det sitter 5st olje injektorer på motorblocket alla likadana, pto lagret, vevhus, mitten, vevhus och mag lager.
Lite svårt att se på bilden men det ser ut som oljeinjektorn är skadat på den rasade sidan.
Reedsen ser ut att sett sin bätttre dagar på den hela sidan, vevstaken ser lite blå ut också.
Flödesmät bränsle spridarna så dom är ok.
Plocka ur veven ur blocket och rengör alla lager noga och kolla om allt är ok.
Tvätta rent cylindern och se sen hur den ser ut men den såg inte rolig ut nu...
 
Reactions: Lx3 och emret93

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Det var en "mjuk" skärning ingenting som tog tvärstopp.
Ja, (piggen) som du asker säger oljeinjektorn vid den trasiga kolven är sönder/borta. Men är det Nr.1 på sprängskissen ovan som där kallas Valv, check?
Förutsatt att inte vev eller något annat där nere är dåligt, räcker det att sätta dit en ny oljeinjektor och sedan kolla/fråga om man kan få cylindern går att reparera eller eventuellt byta och nya kolvar?
Eller behöver jag byta hela vevhuset också?

Inser att det inte går att ge ett bra svar men tror ni sett av bilderna att all skada i vevhuset är resultatet av denna skärning eller att det hänt något hos den tidigare ägare?
Ska tillägga att jag kört ca 20 mil med skotern sedan inköp och tidigare ägare bytte till fixkit och hade gått 50 mil sedan bytet.
Totalt ca 370mil på skotern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Skaderna måste ha varit tidigare för de fattas väl inga stora bitar på kolven som han ha skada vevhuset sådär? Blocket behöver inte bytas. Borra ur smörjnippel som smetast fast och känn om den nya går in så den sitter bra. Om den sitter dåligt kan du ta blocket till någon som tigsvetsar igen hålet och borrar nytt hål. Ett annat alt är att limma fast nippel med JB weld de är lika bra som svetsat sitter som berget. Jb weld hittar du på mekonomen. Men svetsa är såklart seriösast.
 
Reactions: emret93

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Det var en "mjuk" skärning ingenting som tog tvärstopp.
Ja, (piggen) som du asker säger oljeinjektorn vid den trasiga kolven är sönder/borta. Men är det Nr.1 på sprängskissen ovan som där kallas Valv, check?
Förutsatt att inte vev eller något annat där nere är dåligt, räcker det att sätta dit en ny oljeinjektor och sedan kolla/fråga om man kan få cylindern går att reparera eller eventuellt byta och nya kolvar?
Eller behöver jag byta hela vevhuset också?

Inser att det inte går att ge ett bra svar men tror ni sett av bilderna att all skada i vevhuset är resultatet av denna skärning eller att det hänt något hos den tidigare ägare?
Ska tillägga att jag kört ca 20 mil med skotern sedan inköp och tidigare ägare bytte till fixkit och hade gått 50 mil sedan bytet.
Totalt ca 370mil på skotern.
Japp det är nummer 1 på skissen. Vevhuset behöver inte bytas om det inte är några sprickor, men ser inte så ut. Är det sprickor så går det fint att svetsa om det är lätt att komma åt.
Borra absolut inte ur oljeinjectorn eller kladda på med svetsen och borr, utan ta bara gasol och värm den ordentligt låt svalna. Dra sedan ut den med en polygrip eller något. Sen är det bara knacka i en ny, gärna tillsammans med Loctite cylindrisk fastsättning.
 
Reactions: emret93

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Har ni några bra gissningar på vad som hänt/varför?
Flera som tror att det som hänt i vevhuset och den större skadan i cylindern har hänt i ett tidigare ras.
Händelseförlopp: Lämna in skotern för för att det var väldigt dåligt tomgång och skotern dör om man inte håller lite gas när man tryckte in backen. Dem gjorde en TPS justering körde samma dag ca 4 mil utan problem dagen efter kört ca 2 mil blir ett stopp med grillning sen blir skotern extrem svårstartad och får tillslut igång den och känns inte riktigt som det ska känns som den går på ("1 cylinder ?") Kör en liten bit ihop om att kunna köra hem, sen börjar temp lampan blinka, stänger då av skotern och bogserar hem.

Cylindern är skadad under inblås kant, bilen på kolven ovan är på utblås sidan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
DE kan va fusk med varmkörning i samband med fix kit som brukar va smidda kolvar. Smidda kolvar måste varmköras extremt noga innan man drar på. De gäller även vid kortare stopp så måste man köra lugnt ett tag så kolven inte sväller fast i cylindern. DE kan va tidigare ägare som fuskat med varmkörning så den skurit sakta men säkert. Om skärningen är som värst på insugssida kan de va snöskärning.