Kolvras - efter TPS justering?

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Lämnade in maskinen på firma för att få TPS justerad, de sa att den var lite fel och har justerat den.
Hinner köra 4-5 mil sen får jag kolvras, kan det hänga ihop med TPS inställningen eller en slump?
Detta hände i påskas och har inte haft tid/ork att kolla hur det ser ut.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Vad hade du för symtom innan de justerade tps:en? För jag antar att du inte lämnade in den för tps justering för skojs skull?
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Vad hade du för symtom innan de justerade tps:en? För jag antar att du inte lämnade in den för tps justering för skojs skull?
Har en annan tråd här jag skapade tidigare, problemet började med att jag inte hade tomgång på backen men fungerade bra i vanligt läge, efter ett tag så började även tomgången i vanligt läge bli dåligt ner mot 1100-1200 RPM och fick hålla den i liv ibland genom att ge lite gas. Kompen var jämn mellan cylindrarna men lite låg vad jag har förstått 7.5 bar.
Så lämnade in maskinen i förhoppning att TPS var fel, vilket också firman sa och hade justerat den.
Allt frid och fröjd körde samma dag ca 4 mil utan problem varken med back eller vanligt. Dag 2 gick inte mer än någon mil så gick den dåligt gjorde komptest (vid variatorsidan ca 2 bar på den cylindern 7.5 på den andra)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om man ställer tps värdet enormt fel kan de ev hända men jag är osäker på att de går justera dem så mycket off? På en hoj jag hade så ställde jag medvetet lågt värde på tps givaren för att den skulle få mindre bensin i hela registret så vist går de lura ecu boxen på det viset.
Kolla upp värdet själv så ser du om de är inom dygnet.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Yes, får kika på det.
Dum fråga kanske men hur tömmer jag kylarvattnet?
Lär ju tömma det innan man plockar av toppen och kollar hur det ser ut.
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Skruva lös den kylslang som sitter längst ner under cylinderfots höjd för då slipper du få kylvatten ner i vevhuset när du lyfter cylindern. Om du får ner kylarvatten i vevhuset så dra genast runt en trasa eller luddfri papper rotera vevaxeln så åker papperet runt ett varv nere i vevhuset. Om du har tryckluft så blås ur vevlagren också. De rostar otroligt fort så spraya genast på någon form av olja ex wd 40 5-56 rostlösare eller häll i tvåtaktsolja/motorolja i vevstakens lager och ramlagren.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
När man gör TPS justering så lossar man gaswire, och skruvar ut tomgångsskruven så att spjällen ligger i "noll" i huset, sedan kan man göra 3 olika inst. beroende på årsmodell.
1: Synkning av spjällhuset
2: Inställning av TPS Basvärde
3: Inställning av tomgång som många kallar för tps också.


Frågan är ju då vad de gjorde, men skulle tro att de gjorde basvärde och tomgång, för det är det vanligaste.


Att det värdet skulle orsaka en skärning är ganska ovanligt, skulle nog koppla upp maskinen för att se om den har ngn felkod man kan härleda till att den havererade sen får man kolla igenom allt, redds, oljepumpsinst, som i rätt läge är för låg på alla 800 cfi2, mm