Kolvproblem

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Snopro kolvar. Pilen ska den vara mot avgas sida eller insug? Står i garaget nu och skruvar. Alltså pilen på åvansidan på kolven. Det står std på ena sidan och 76 med en pil på andra sidan. ? Hoppas nån vet.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Snabb fråga snabbt svar :)

Va händer om det sitter fel då? För det verkar ha gjort det förut. ?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

Ja om dom ska gå brevid kanaler så måste pilen va mot avgas annars går öppningarna förbi avgasportarna och så tycker jag inte att det ska vara
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

hej, vad hände med din motor?

mvh
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

hej, vad hände med din motor?

mvh
Jag satte med kolv pilarna framåt. Det kunde inte vara på nå annat sätt tyckte vi :) Fick iaf ihop motorn och nu sitter den på plats. Imorn ska förgasare, luftburk, variatorer och pipa dit så är det startklart.

Renoverat vev för 10710:-
Kolvar packningar osv för 3590:-
Nya rostfria avgasventiler för 2000:-
Och ny primärvariator för 2500:-

:) Så nu vore det väl fan om den inte ska gå :)

Edit: Du kanske mena va som hände med min motor från början? Båda vevstakslagrena gick, eller ena gick och den andra va på väg. Så gick en kolv också. Sen passa jag på att byta avgasventiler medans jag höll på. :)
 

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

Vevstakslagren? Handlar det bara om otur eller är det något man ska byta?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

TrorTReor det handlar om otur + billig olja. Ska iaf köra på polaris ves gold nu.
 

tobbew87

Välkänd medlem
23 sept 2009
184
0
6
Umeå/Sälen
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

vad ska man köra med för olja? Spelar det stor roll?
Sitter en XC 600 motor i min skoter, från 99.
 

Jockewi

Välkänd medlem
13 aug 2009
126
0
6
Sundsvall
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

vad innebär billig olja? Har precis köpt 20 liter med OK/Q8 sprint, den är billig men vad jag hört bra?
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

oljan är inte så noga av vilket märke, känns bara som att alla överhypar att det är så mycket bättre med dyr olja, bara det smörjer så äre bra. smeta ner lite margarin så ska du se att du får 10 hästar till ;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

oljan är inte så noga av vilket märke, känns bara som att alla överhypar att det är så mycket bättre med dyr olja, bara det smörjer så äre bra. smeta ner lite margarin så ska du se att du får 10 hästar till ;)

säger desamma..har INGET med vad oljans pris är..
jag kör ALDRIG med polaris egna olja. de är både snordyrt och onödigt..dem smörjer inge bättre än nån annan olja skulle ja tro..Statoils olja har varit utmärkt till den bästa oljan (alltså INTE polaris eller skidoos olja som alla påstår)...sen har ja hört att OKQ8 har en olja som ska vara bättre än dessa oxå..TIlll ett MKTMKT MKT bättre pris..
så att de är oljan som spökar tvivlar ja på..isf bör du kolla till din oljepump om den ger rätt dosering.

sen har du säkert kommit på de men pilen ska vara frammåt..alltså mot avgashållet..
 

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

Detta är ju inte första olje diskussionen ang 2taktsoljor. Har hört att det har gjorts en undersökning där dom testade mackarnas oljor jämfört med mobil1, castrol m.fl som ska vara "toppoljor". Hur som haver så vart statoils egna olja starkt rekommenderad för moped, skoter och cross till dom som ville hålla nere budgeten och dom garanterade att man skulle ha tjänat på att åka med den oljan inräknat med en några mil tidigare renovering.

Vore ju bra ifall någon har en källa till detta! :) För det där var vad jag fick höra ur folkmun.
 
Last edited:

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: Snabb fråga snabbt svar :) Kolvproblem

säger desamma..har INGET med vad oljans pris är..
jag kör ALDRIG med polaris egna olja. de är både snordyrt och onödigt..dem smörjer inge bättre än nån annan olja skulle ja tro..Statoils olja har varit utmärkt till den bästa oljan (alltså INTE polaris eller skidoos olja som alla påstår)...sen har ja hört att OKQ8 har en olja som ska vara bättre än dessa oxå..TIlll ett MKTMKT MKT bättre pris..
så att de är oljan som spökar tvivlar ja på..isf bör du kolla till din oljepump om den ger rätt dosering.

sen har du säkert kommit på de men pilen ska vara frammåt..alltså mot avgashållet..
Hur kollar man om olje pumpen ger rätt dosering då? Jo vi kom på att pilen skulle vara framåt :)