Kolvexpertis behövs!

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Hejsan!

Har en Liberty 700 2002 motor.

Köpte skotern för drygt två veckor sen. Hade 10.1 i komp i båda cylindrar.

Han som sålde sa att kolvar är bytta för 60 mil sen.

Att tilllägga är att maskinen startarde jätte lätt och gick bra.

Skulle byta magnapull, så jag tog bort avgasröret, burk och yrör. Men jag fick en chock över synen.

Kolvarna såg ut såhär. (Klicka på bilderna)

Höger från styret sett:




Vänster:




Jag kände med fingret på kolvarna, de är som inga repor, kändes lent.

Vad beror detta på?
Bör jag oroa mig?
Krävs det kolvbyte?

Såg även följande, kan det vara orsak?





Vill gärna ha svar från folk som är kunniga och är säker på de dem skriver.

TACK!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Svårt med så dåliga bilder.

Men det är möjligt att kolvarna är nybytta, men då är frågan hur cylindrarna ser ut.

ser det ut sådär skulle Jag ta det säkra före det osäkra och lyfta cylindrarna.

För händer det något till vintern så är det svårt att gå till säljaren, men nu under sommaren innan du ens hunnit köra så kanske ni kan lösa det OM det visar sig att det är något alvarligt.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej..

Blir bättre om man klickade på bilderna.

Säljaren snackade även om att den hade gått varm, men att han bytte expansionskärlet så blev det bättre, kan de ha något med detta att göra?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Vad händer då?

Men han startar ju och går bra?

Jag har en bekant till mig vars han och bror har hållit på med skoter i många år. De menade att det inte var någon fara. Och detta med att luftburken inte är "hel" att det kanske kan ha kommit in lite vatten (snö) som gjort att kolven fått lite känningar.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
En skoter som har värmenypit kan släppa kolvarna när den har svalnat igen och det går att starta den utan problem. Men dock inget att rekommendera.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nedersta kolvbilden tycker jag ser värst ut , ser ut som att aluminiumet smetat på den , kan tänka mig att de ser ut så där om man haft haveri och inte rengjort cylinder ordenligt , lyft cylindrarna å kolla hur de ser ut ..
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej..
Vad är viktigt att tänka på innan och under, när jag skruvar av toppen/cylindern? Något om att inte få glykol i cylindern?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
På nedersta bilden har ju förgasaren släppt från gummit då drar den massa tjuvluft och går varm på den cylindern fast det borde ju märkts på tomgången tycker jag med den glipan ?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Det la jag faktiskt märke till, tomgången var låg när jag körde upp skotern på släpet! Är det där vi har problemet?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Vattnet i expansionskärlet är också i botten. Längst ner i kärlet går det som ett rör, halva den är fylld..
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Förra ägaren hade ju bara kört på leder, säkerligen då det var hårda leder. Det sitter inga isrivare på, en lång matta med ordinarie kylning. Han hade även inte förlängt tunneln, utan bara mattan. Kan det vara en orsak till detta? Att den gått varm?

Såhär såg det ut

 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Som sagt om förgasaren haft den där glipan har den tagit tjuvluft i mängder, säker att det varit så ? Tycker den inte ska startat med den där glipan ens.
 
A

AssaultRMK

Titta noggrannare på bilden så ser du/ni att det bara är luftburken som inte sitter tätt mot förgasaren, dvs inte insugsgummit.

Förövrigt kan jag inte annat än fundera på vad expansionskärlet har med varmgång att göra? Ska han ha bytt till ett större kärl eller vad?
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Eftersom aluminiumet har smält till viss del har den gått för varm och det härleds till dålig kylning eller för lite soppa. det går fort att ta bort förgasarna och göra ren dom och sen kostar glykol ingenting så det är väl lika bra att tömma ur och fylla på nytt, dessutom hålla koll på nivån i början, det är inte allt för vanligt att kylkanalerna geggar igen men alla rör från dom kan ju ha en spricka. billigt och snabbt att kolla/byta. vill inte dumförklara, du kanske redan har kollat detta...
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Eftersom aluminiumet har smält till viss del har den gått för varm och det härleds till dålig kylning eller för lite soppa. det går fort att ta bort förgasarna och göra ren dom och sen kostar glykol ingenting så det är väl lika bra att tömma ur och fylla på nytt, dessutom hålla koll på nivån i början, det är inte allt för vanligt att kylkanalerna geggar igen men alla rör från dom kan ju ha en spricka. billigt och snabbt att kolla/byta. vill inte dumförklara, du kanske redan har kollat detta...
Tack för ett mycket bra svar!

Jag har inte rört någonting, så ska ta lös gasarna och rengöra dessa samt byta glykol och lufta systemet. Men kan jag köra vidare på dessa kolvar? Om jag gör som skrivet?

För eftersom det är båda kolvarna som fått käningar så kan vi ju utesluta tjuvluft, visst?
För insugsgummina är hela och fina.
Dock så la jag märke till när jag skurvade lös yröret att bultarna var ganska så lätta att ta lös. Jag tänkte att dessa kommer sitta som stenen. Kan de ha dragit tjuvluft där?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Titta noggrannare på bilden så ser du/ni att det bara är luftburken som inte sitter tätt mot förgasaren, dvs inte insugsgummit.

Förövrigt kan jag inte annat än fundera på vad expansionskärlet har med varmgång att göra? Ska han ha bytt till ett större kärl eller vad?
Locket tätade inte helt så glykolen trycktes ut.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag skrev tidigare.... Ta lös topparna och kolla hur cylindrarna ser ut.

Kan ju vara bytt kolvar i dåliga cylindrar. Skär den ihop under säsongen kommer du hata dig själv om du är dumlat nu.