kolvbyte på rev 440 -03

Many

Ny medlem
24 okt 2004
4
0
1
Luleå
Hej. Jag har funderingar på att köpa en mxz rev 440 -03 men har hört några ryckten om att man tvingas göra kolvbyten på dom rätt ofta, ungefär efter var 20:e timme!! Kan de verkligen stämma? Finns de några andra svagheter med den modellen eller annat att tänka på?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Rotax rekommenderar kolvbyte var 60:driftstimme för att inte riskera haveri och för att motorn skall hålla full effekt. Kom ihåg att detta är en ren tävlinsmaskinoch ingen bruksskoter. Måste dessutom alltid ha minst 98 oktanigt bränsle med min.3% inblandning av helsyntetisk olja.

MVH

Bosse Strandberg
 

Many

Ny medlem
24 okt 2004
4
0
1
Luleå
bost skrev:
Rotax rekommenderar kolvbyte var 60:driftstimme för att inte riskera haveri och för att motorn skall hålla full effekt. Kom ihåg att detta är en ren tävlinsmaskinoch ingen bruksskoter. Måste dessutom alltid ha minst 98 oktanigt bränsle med min.3% inblandning av helsyntetisk olja.

MVH

Bosse Strandberg
Tack för svaret.
Du tror inte de går att köra längre än så på ett par kolvar?
Jag äger idag en mxz 440 x LC -99 som jag använder som en bruksskoter. På den är de samma med bensinen och oljan men inte att behöva göra kolvbyten med så tät intervall.

/Many
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är klart att det går men man vet ju aldrig hur länge. Det finns tävlingsåkare som kört hela säsongen på samma kolvar,bara bytt kolvringar inför en SM final.

MVH

Bosse Strandberg