Kolvbyte på Pro X2 600, Svårt?

MoooHawk

Medlem
12 jan 2011
32
0
1
Tjena!!

Mitt första inlägg kommer handla om att jag funderar på att åka å köpa en Pro X2 600 men nu är det så att det är dags att göra ett kolvbyte på den och jag tänkte då göra det själv, med viss hjälp av farsan..

Vad kostar ett "normalt" kolvbyte på dessa maskiner och hur lång tid tar det ungefär att utföra det?

Hur svårt är det att utföra?


Tack på förhand! :D
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tjena!!

Mitt första inlägg kommer handla om att jag funderar på att åka å köpa en Pro X2 600 men nu är det så att det är dags att göra ett kolvbyte på den och jag tänkte då göra det själv, med viss hjälp av farsan..

Vad kostar ett "normalt" kolvbyte på dessa maskiner och hur lång tid tar det ungefär att utföra det?

Hur svårt är det att utföra?


Tack på förhand! :D

hallådär..

Det är inte alls nå svårt och byta kolvar. Du behöver lyfta toppen och sen ta lös cylindrarna så du har kolvarna fria..
Sen tar du bort klipset som sitter vid kolvbulten ( den som håller fast kolven på veven ) så du kan putta ut bulten så du får lös kolven.. Då gör du likadant på andra sidan så du har båda kolvarna lös.
Sen gör du bara tvärt om när du ska slänga dit dom nya kolvarna.

Finns även en guide här på forumet om just kolvbyten, läs den om du fortfarande inte förstår..

Sen pris, du kan köpa snopro kolvarna kostar runt 650kr / st sen en sotningssatts så du får alla packningar till skotern, gör det från en polaris ÅF så du får alla packningar o rätt packningar. sen är det bara fara ut o tuckta.. Tänk på att köra in den =)

Lycka till!

edit, sätt ner lite papper mot vevaxeln när du ska he dit klippset så du inte fimmlar ner det i motorn.. Har du otur då så får du klyva skiten
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ca 3h?

Tänk på att inte hålla långa fullgas repor under inkörningen ;)
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
ja tänk, cirka 700kr/kolv snopro, cirka 2000kr/kolv original.

Packningssats cirka 600kr.

Du måste först av allt tömma den på vatten!
 

MoooHawk

Medlem
12 jan 2011
32
0
1
det han menade var att du måste släppa ur ALL glykolvatten ur slangarna så att inte kylvattnet rinner ner i vevhuset när du lyfter på toppen och cylindrarna
jahaja.. Det hade jag säkert bommat om ni inte talat om det :p

Äre nå mer man ska tänka på? Hade inte tid idag så det blir under veckan :)