Kolvbyte F-serien

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Har en F6 -04 och undrar om ni som kör F-serien har bytt kolv någon gång eller hur ofta ni isåfall byter. Vid vilket miltal rekomenderas det?
Min har gått 580 mil och känns hur fräsch som helst, inte några missljud.
Men det är ändå en 2-taktare och har några år på nacken.

MVH/Gustaf
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Min gamla -04 som ja hade i några år körde jag själv 650mil med och den har nu gått närmare 1000mil och komp'en är fortfarande bra.
Kolla skicket genom att göra ett komp test.
Skulle inte tro det är något galet efter 580mil
Men det kanske också beror på körstil och om man låter motorn bli varmkörd innan man plågar den.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Så vid bra komp test ska inte kolven bytas vid 500mil? har hört att den ska bytas vid 500mil? eller stämmer inte dettta!? Vad ska man ha i tryck för att ha en bra komp på klovarna? mvh niklas
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Personligen skulle ja inte byta om kompen är bra och maskinen går som den ska.
Men det finns det säkert olika uppfattningar om.
Risken för sprickor ökar antagligen med milen.
Blir slitaget/spelet för stort mellan kolv och cylinder ökar vibbrationerna och kolven kan spricka.
Vill man kolla upp detta får man mecka av cylindrarna och mäta upp spelet mellan kolv och cylinder

Cylindertryck har jag inte full koll på men är det under 9 Bar så kan den vara sliten.
Under 8 Bar vill nog inte maskinen starta
Runt 11-12 Bar är helt ok

Den uppfattningen har jag iaf.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
11-12 Bar?
Jag har en F7 -04 som har nu gått ca 500 mil och frågar mig detsamma om jag ska göra ett kolvbyte. jag gjorde ett komptest för 80 mil sedan och då fick jag drygt bara 8 bar/kg på bägge cyl. Men den låter bra... går bra och har inga problem att starta...
Jag glömde visserligen att hålla halv/hel gas när jag drog, men det borde ju kvitta?? Det finns luft där ändå...

Var är det som inte stämmer? jag vet ej???
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
8 bar är OK, 11-12 bar låter riktigt högt för en 2-taktare. Polarns phazer ligger på 12 bar orginal. Får nog ondare i armarna om man skulle dra igång den skulle jag tro.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Cylindertryck har jag inte full koll på men är det under 9 Bar så kan den vara sliten.
Under 8 Bar vill nog inte maskinen starta
Runt 11-12 Bar är helt ok
Jo så kan det vara.
12 Bar hade ja i min bil när ja testade i sommrast så det kan ju vara 4T ja tänkte på.:hmmmm:
Letade på en bild nu på mätaren när ja gjorde ett test på min förra manskin å den låg på 130psi/9Bar

Så det är nog lika bra att glöma det ja skrev tidigare:stupid:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Efter att ja renoverat min Zr 900 så hade jag 12.1 bar i båda cylindrarna. Den var riktigt tung att dra igång och när starthandtaget hade varit ute i solen hela dan å man skulle dra igång den så vart handtaget nästan runt för den var så trög att dra igång.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Det här blev intressant! :confused:
Det känns som ingen egentligen vet, för att alla har olika "bra" mätare...
drar olika hårt eller olika många gånger i snöret osv.

vore intressant om man kunde få ett svar på
hur många gånger man ska dra i snöret..
med eller utan gas..
varm eller kall motor...
olja eller utan i cylindrarna...
osv...

sedan också ge oss ett svar på bra och dåliga kompvärden på en f7 motor!!!

vore tacksam om det gick att hitta!!!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Under 8kg i komp är inte bra.

När jag komptesta Zrn så gjorde jag så här:

Kallmotor(efter första starten efter renovering)
Fullgas
Dra tills mätarn stanna

Inge olja eller nått sånt i cylindrarna.
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Vad kan en bra kompmätare kosta, måste ta och kolla upp det. Känns som att det kan vara värt att köpa en "riktig". Ska se till veckan. 2 veckors ledighet framför mig så någonting måste ju hinnas göra.

MVH/Gustaf
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min uppfattning är att om den går bra och inte ens har passerat 600 mil så är den fräsh ,
jag anser ochså att det ger mer att titta in på kolvarna genom avgasporten än att dra men ngn komptestare , framförallt om man ska jämföra med några forum siffror , isåfall ha en lågmilad maskin bredvid å jämföra med .. har faktist aldrig hört eller sett en bild på¨ngt forum där f6/f7 kolven pajjat av slitage ? men visst kan/borde det kunna hända frågan är när ....
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
en snabb fråga bara , hur många bar ska en f5 03 ha i komptest?
min visade lite över 9 bar på båda , är det bra?