Kolvbyte edge 600

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
höjt. har en edge 600 01a som har gått 600mil tänkte byta kolvar innan
vintern. Nått mer man ska byta när man ändå håller på? vet ni nån bra sida man kan handla från? //Dennis
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag brukar känna lite på vevstakarna och dra runt vevaxeln så man vet att allt är ok, dåligt vevstakslager kan bli riktigt dyrt. Rengör avgasportarna också. Kolvarna tycker jag du ska köpa original.
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Lånar tråden lite, ska också byta kolvar i min ves 600.
Värt att köpa wiseco kolvar?
Någon som vet priset på orginalkolvar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
En orginalkolv till 600an kostar 2556kr inkl moms på motorhuset.
Skulle fundera en extra gång innan jag stoppade i Wiseco, riktigt noga med varmkörningen med dom kolvarna, annars får du lätt tråkiga wiseco repor.
Så jag skulle antingen valt orginal eller Sno-pro/SPI kolvar.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
:eek: Satan vilken affär jag har gjort när jag jobba på mek o maskin. :laugh: Köpte kompletta original kolvar till min gamla edge där för 3600:- med cylinderfots packning och o-ringar
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Topplockspackning måste du byta samtidigt och cyl. fotspackning
topplockspackning känns väl lite väl onödigT?:) den tätar ju bara locket..men du kanske menar o-ringarna för TOPPEN... dom är nödvändiga å byta jaaaa..men går å köra med om dom inte är allt för platta:)..

cylinderfotspackningen kan man knacka själv oxå om man vill.och man mååååste inte byta dom helller..men dessa brukar gå sönder när man tar isär cylindrarna dock..men som sagt går de å knacka själv för kanske en 20kr istället för å betala kring 600kr:)
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
2556kr för en orginal kolv var lite väl blodigt.
Håller sno-pro,kimpex och spi kolvar samma kvalitet?
Någon som vet vad det är för märke på kolvarna Rinab säljer?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Blev då rekommenderad att köra på sno pro kolvarna av återförsäljare när jag bytte i min rev 800.
De tyckte att sno pro kolvarna höll riktigt bra kvalitet och funkade riktigt bra!
Så jag skulle då satt i sno pro kolvar, med tanke på priset, du kan ju byta en extra gång om du köper dem:D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag köpte 6st SPI kolvar från usa för vad en orginalkolv kostar i sverige. Så då kan man ha med dom i ryggsäcken när man är ute :)

Ang kvaliten så tror jag inte det är någon större skillnad.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kolvarna från Rinab tror jag är Kimpex och vad jag har hört så ska det vara riktigt dålig kvalité på dom, men jag har inte provat dom själv och tänker inte göra det heller. Men köp snopro kolvar då, dom vet vi ju att dom funkar.
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Jag brukar känna lite på vevstakarna och dra runt vevaxeln så man vet att allt är ok, dåligt vevstakslager kan bli riktigt dyrt. Rengör avgasportarna också. Kolvarna tycker jag du ska köpa original.

Ja hur ska vevstakarna kännas då? Dom glappar inte om när man drar dom upp å ner men i sidled, men de ska dom väl göra?
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
topplockspackning känns väl lite väl onödigT?:) den tätar ju bara locket..men du kanske menar o-ringarna för TOPPEN... dom är nödvändiga å byta jaaaa..men går å köra med om dom inte är allt för platta:)..

cylinderfotspackningen kan man knacka själv oxå om man vill.och man mååååste inte byta dom helller..men dessa brukar gå sönder när man tar isär cylindrarna dock..men som sagt går de å knacka själv för kanske en 20kr istället för å betala kring 600kr:)
cylinderfotspackning art nr 5812494 och kostar 159,81 sek /st....:argh: