Kolvar från RK-Tek?

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Som rubriken, undrar om det är nån som handlat kolvar av detta företag och vet om det är bra eller anus? Blev nämligen lite sugen på att handla kitet med dubbla kolvringar och annan topp, om det nu blir nå fränare av det dvs..

Länk till deras sida; http://www.2strokeheads.com/

// Jonas

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Jag har kört med det kittet ett tag nu och är helt nöjd.
Vet inte om det ger någon nämnvärd effekt ökning dock, men det är helt klart en bra uppdatering eftersom kolvarna går kallare med dubbla ringar och sen så är väll inte ski-doo toppen den bästa.

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Okej, låter bra! Är int ute efter nån effektökning egentligen, tanken va mest att det lär vara bättre med dubbla ringar somsagt. Har du nån aning om vad det kosta med frakt och allt?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Dubbla ringar på en org topp kan vara på gränsen till spikning vid längre fullgaskörningar så RK toppen är nog bättre anpassad för dubbelringat.

Skidoo satt dit enkelringade kolvar av några bra anledningar.

1. Ge mer hk än dubbelringat i bromsbänk och vid kortare fullgasrepor (200-300m)
2. De ska medvetet tappa komptryck efter ca 300m full gas så inte man får spikningar.

Jag bygger om alla mina kolvar till enkelringat av samma orsaker som skidoo hittat på och många fler hojtillverkare Honda cr250 och de flesta rr 2taktare. Enkelringat ger helt klart mer pulver då de har bet mindre friktion mot cylindervägg.
Men dubbelringat är en fördel vid längre klättringar på hög belastning då de kyler effektivare o behåller tätningen bättre då. Skulle man bänka en motor efter 500m full gas vet jag inte vem som vinner i hk?

kör man enkelringat skulle jag rek ringbyte på halva normala kolvbytesintervalltiden eller ännu tätare för att behålla full effekt.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
körde med rk teks drop in kit på min summit 800 2007.

Jämnför man toppen mot original så är det en enorm skillnad på kylkanaler.

Vet heller inte om det blev ngn effektökning, men hade aldrig några problem med maskinen på alla mil som jag körde.

Brorsan körde på sin gamla HO endast med toppen för ökad kylning och han upplevde att den behöll effekten längre än original.

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Ja nu kanske jag inte ska hillclimba järnet med min pulka, så jag behöver hålla fullgas längre än 2-300 meter men tänkte de kunde ju vara spännande att testa andra kolvar å topp ändå.. För det kan ju knappast finnas några nackdelar med detta kit jämfört mot original? Funderar även på att lämna in databoxen för ommappning, eller vad det nu heter om det nu int finns några nackdelar med det dvs..

lille man; skulle kosta 810 dollar att få hit grejerna med frakt.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Annars kan du höra med Sled-parts.com , han brukar kunna ta hem mer än vad som finns på hans hemsida. Han brukar också kunna skicka som en gåva = du slipper tull och moms. (Eller skriva ner värdet så det blir lite,lite moms)