Kolv till 583

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Beställde en ny kolv till min Summit 583a...men jag undrar ifall jag fått fel kolv efterssom den har 2 kolvringar och inte har en svart belägning eller vad det är som satt på den andra kolven som jag bytte förra året.

Men det jag undrar är ifall det funkar att ha en kolv som har en kolvring och en som har 2?

Det är en sno-pro kolv som är beställd från duells men jag hittar inte någon kolv till 583an på deras hemsida så jag kan inte kolla om det är rätt produktnummer heller.

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
ja det fungerar att ha 2kolvringar och en med bara 1kolvrng men jag rekomenderar att du köper en till med två för annars kan kompen bli ojämn man har två kolvringar för att öka kompen i motorn annars tror jag det blir ojämn komp efter ett tag bara kolven passar i syllen så ska det gå bra men köp helst en till annars blir det bara en massa strul snopro kolven har två ringar för att öka komp antalet för att få motorn att få motorn att gå så bra som möjligt '

ja det går att köra med en klv med en ring och den andra med två men du får då kolla kopen oftare eftersom en ring tar snabbare stryk än två lycka till:) :)

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Tackar.

Mailade duells och frågade och det visade sig att jag fått en kolv till en Rotax 503 istället för en Rotax 583. Så jag får ta och skicka tillbaka.
jag byter bara ena kolven efterssom det var bara kolvringen som gått sönder på den och den andra kolven har gått ca 100 mil så det känns onödigt att byta ut den när den inte gått så långt.