Kolv haveri

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
På ovansidan av kolven har det lossnat bitar. Även den övre kolvringen saknar nån bit. Det är cylindern på variatorsidan som skurit. Skotern är en Vmax 600 -95.

- Kan det hamnat bitar i vevhuset? I så fall räcker det att man blåser rent med tryckluft? Eller måste man demontera vevhuset för att komma åt det?

- Toppen ser förj*klig ut. Kan man slipa själv med lämpligt verktyg. Eller ska man lämna in och fräsa bägge förbränningsrummen? Vad kan fräsning gå loss på cirka? Jag är dock lite tveksam till att slipa själv.

Tacksam för Svar
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Om du ska vara absolut säker på att det inte finns några bitar i vevhuset bör du demontera det.. Och jag skulle ha lämmna in cylindrarna och toppen.. men de är klart jag är inte så hemma på det där med förbrännings rummen å hur dom ska fräsas sen behöver du ju antaglien hona cylindrarna:(
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
jag fick samma symtom vid kolvhaveri, jag drog en trasa genom vevhuset ett antal ggr, toppen lämna jag som den var(såg ut som månens yta) jag har då kört 80 mil efter de, inga problem. jo jag hona naturligtvis å bytte kolv samt cylinderfotspackning.
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
På ovansidan av kolven har det lossnat bitar. Även den övre kolvringen saknar nån bit. Det är cylindern på variatorsidan som skurit. Skotern är en Vmax 600 -95.

- Kan det hamnat bitar i vevhuset? I så fall räcker det att man blåser rent med tryckluft? Eller måste man demontera vevhuset för att komma åt det?

- Toppen ser förj*klig ut. Kan man slipa själv med lämpligt verktyg. Eller ska man lämna in och fräsa bägge förbränningsrummen? Vad kan fräsning gå loss på cirka? Jag är dock lite tveksam till att slipa själv.

Tacksam för Svar
Hur många mil hade skotern gått innan kolven havererade??
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Ingen aning. Förra säsongen när jag rev motorn såg den helt felfri ut. Men så som kolven såg ut nu kan enda anledningen vara att den tjuvat luft eller att förgasaren satt igen nånstans. Den andra kolven som jag bytte förra säsongen ser helt ok ut

Det som är så jäkla bistert är att jag gjorde komp. prov för två veckor sen och samtidig var och spraya start gas runt motorn. Allt var OK då
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
kolla om stiftet som håller kolvringen på plats är kvar, de hade fart på min.
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
När jag lyckades dödade kolven i min gamla Sachs mopedmotor i sommras så gick kolvringen sönder, då tog jag bara och fyllde vevhuset med bensin och skakade lite för att få ut eventuella kolringsrester, sedan tog jag och blåste lite med tryckluft för att vara extra säker på inget skulle vara kvar.

Den fungerar då fortfarande, fast det var ju en moped, kanske inte lika säkert att göra så med en skotermotor, det är ju en viss skillnad.
Det är nog säkrast att skruva isär allt och rengöra det ordentligt.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Jo, det är nog vettigast att göra så. Plocka isär alltihopa och rengöra noga. Vill inte riskera ett till haveri p.g.a av att man har slarvat.

Men en sak är säker... nu blir det EGT på skiten. Hade sparat in kostnaden på en sån bara på det här haveriet