kolla variatorerna

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
hur kollar man om variatorerna är bra eller om dom behöver renoveras?
 
S

swippen

man tar lös dom och tittar hur grejerna ser ut i den...
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
hur ska grejorna se ut då? och vilka grejor? ser man inte dom utan att ta lös?
 
H

Hej!

Micke rör inte variatorn utan lämna in den och be att få vara med och kolla vad dom gör med den och vad de inte gör med variatorn...
 
T

tero

det beror på vad för saker som måste bytas ut...om nu nånting måste bytas...
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Det är inte svårt att titta själv, ta fram en sprängskiss och plocka sedan isär prylarna i molekyler, man ser med otränat öga ifall nått är kasst.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
jaha, var finns det sprängskisser till en indy 500 sp - 92:a då??
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Nu vet jag inte vilken variator som sitter i din men jag antar att det är denna.

http://www.partsland.com/sm96rxldriveclutch.gif
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Om jag känner Polaris rätt så är det ett måste att ha en jigg att sätta fast primären i när man ska skruva loss korset. Det ska dras med 30 kg har jag för mig...
 

Jerry

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Jepp 30 kp stämmer på låsmuttern, korset är lite mindre, men funkar bra med att man drar fast så hårt man orkar, ingen risk att det lossnar under körning ändå. Låsmuttern sitter inte särskilt hårt, men korset kan sitta ordentligt. En varmluftspistol underlättar löstagningen.
OBS! Har du ej tillgång till specialverktyg för att ta isär primären eller ej har gjort det förr så rekommenderar jag att man lämnar in den på verkstad. Är inget dyrt alls.