Kolla filmen: Vad är det som låter när jag stänger av motorn?

Pappiralli

Ny medlem
25 mar 2022
4
0
1
50
Mora
Hej!
Har en AC XF1100 Turbo Cross Tour 2013 som har börjat göra ett lustigt ljud när jag stänger av den. Kan någon identifiera vad som är fel? Skotern har bara gått ca 160 mil.

Länk till filmklipp:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Jag tror de är tomgångsregulatorn för jag känner igen ljudet från kompisarens Ac 1100t. Ljudet uppkom i samband med våran felsökning, de lät inte innan. Men de låter inte alltid bara ibland. Vi misstänker att tomgreulatorn fått fnatt pga att vi kört ur batteriet och kopplat in härrejösses startladdare om vart annat. Tomgregulatorn är en magnetventil som är fjäderbelastad åt ett håll och öppnar med ström till magneten. Den öppnar och stänger ett lufthål för att hålla motorn på rätt varvtal. När den låter sådär ligger nog på gränsen till att öppna eller stänga, den vet inte vad den ska göra. Så länge du har stabil normalhög tomg så kör på bara.
Obs de kan såklart va annat fel men du kan lägga handen på regulatorn och känna om den vibrerar i takt med ljudet.
 

Pappiralli

Ny medlem
25 mar 2022
4
0
1
50
Mora
Tack för bra tips, det ska jag kolla upp. Är inte van att meka AC, så var sitter denna regulator och hur kommer jag åt den?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Den sitter fast under insugsspjällhuset. De är lite marigt att komma åt all huvplast kåpor måste bort och i värsta fall måste tanken lös och dras bakåt lite. De kan ev hända att man kan få in en hand utan att ta bort tanken för att känna om den vibrerar. Men som sagt så länge den har normal tomg och inte går dåligt eller ger felkoder tuta o kör.
De är nr 4 på sprängskissen.
 

Pappiralli

Ny medlem
25 mar 2022
4
0
1
50
Mora
Tack för snabb och utförlig hjälp! Det slutade med att jag lämnade in skotern tillverkstaden för att kolla på felet. Väl på plats kunde vi inte återskapa felet! Så jag fick aldrig någon klarhet i vad som orsakade ljudet.