Knaster+verktyg?

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
en vanlig tång, sätter i ena biten av knastret i skåran sen böjer jag bara in den, funkar kanon :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Beror på formen på knastret.

Om det är öron/öra så använder jag näbbtång.
Annars brukar en plattmejsel fungera fint.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
vafan den vänsta är ju bara å ta med en vass näbbtång å en liten platt skruvmejsel o pressa in den.. du kan göra dig helt säkert den är i spåret genom att snurra runt knastret.. snurrar den så är den i spåret, snurrar den inte så måste du kolla vars den inte är i läge :)

/F
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
tackar fredrik, jag får väl fara iväg där jag skruvar skotern & testa igen. men näbbtången jag hade va då ingen höjdare, tappa greppet hela tiden
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Så svårt att förklara haha.. men ja sätter in den sida som INTE har den där kroken först och sedan så sätter jag in den andra sidan via tryckhjälp av mejseln :D
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag brukar lägga in ena sidan av knastret i skåran sen tar ja en skruvmejlsel och bänder in den på andra sidan och håller dummen på andra sidan så den hålls där inne=)...

kom ihåg å sätta "skarven" neråt..alltså vars de är öppet.... för det har hänt att dessa har av sin egen tyngd i maxvarv lyckas bli ihoptryckta och lossnat och lett till haverier som heter duga=)
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
nu har jag fått det på plats & motorn är monterad och provstartad, nemas problemas här inte den brummade igång så fint så efter ca 10 000 drag :p

Nu är det bara snön som fattas.... :S

motorn är totalrenoverad, insugsgummi,lager,kolvar osv... så hoppas det håller ett tag till iallafall:)

pro_fxr: knastret ska monteras med kroken så högt upp som möjligt i kolven.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag lyckades inte utan "specilverktyget" från Lynxverkstan.
Piratknastrena var enkla men original var stenhårda och det var ingen krok på dom.
Blir nog att köpa en specialgrej för framtida bruk.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Jag köpte allt orginal, såg i verkstadshandboken att knastret klämms nästan ihop helt med specialverktyget "alltså ändarna", så jag gjorde likadant fast med en tång så att det nästan gick ihop, sen var det bara bända lite med en mejsel..

Dom orginalknastren jag monterade hade en jäkla spänning i sig.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Jo det gick fint fint med mejseln efteråt. men problemet från början var egentligen att den va så inni h-vete "utspänd" knastret.... jag ljuger inte, jag höll nog på 1,5 timma med första knastret innan jag fick till det & kom på hur man "skulle" göra, sen resterande knaster tog 5 min hahahha..
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
När man har bytt nog många kolvar lär man sig hur man sätter dit dom utan några verktyg alls. Jag använder bara fingrarna och det går hur fint som helst, helt seriöst :)