Knakande mettalliska oljud från boogien??

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Senaste gångerna jag varit ute och kört har jag hört metalliska knakande ljud från boogien. Det har känts normalt att köra (tror jag, min första skotervinter någonsin) men man blir ju orolig. Här där jag bor har vi haft -30 till -35 grader i snart en månad nu, kan denna extrema kyla ha något med detta att göra? Eller är det något annat det kan vara?
Jag vet att det finns en klaff som man kan ändra läge på för att göra fjädringen hårdare eller mjukare, men dessa knakande ljud kommer nog inte därifrån då jag aldrig har känt att det "slagit igenom" när jag kört.

Vad kan detta vara? Vad skall jag kolla efter? Vad kan hända när jag är ute och kör?

Tack för hjälpen.

Mvh
Peter
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Nej, jag är givetvis inte säker, jag är ju helt novis och nybörjare på detta, tycker dock att jag lokaliserat ljudet från ganska precis under sitsen. Men som sagt, svårt att säga specifikt.
Hur kollar man detta drivaxellager och vart sitter det?

Mvh
Peter
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Det kan vara att den bygger på is uppe i tunneln så dunkar och låter därifrån.
Tina upp skotern så att all snö/is försvinner å testa igen
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nej, jag är givetvis inte säker, jag är ju helt novis och nybörjare på detta, tycker dock att jag lokaliserat ljudet från ganska precis under sitsen. Men som sagt, svårt att säga specifikt.
Hur kollar man detta drivaxellager och vart sitter det?

Mvh
Peter
Drivaxeln är den axel som drivhjulen sitter på, längst fran i bandtunneln.
Axeln är lagrad, det högra sitter i oljebad (kedjehuset), men det vänsta ska man smörja regelbundet med fett, via smörjnippeln som man kommer åt under huven, bakom variatorn.