Knakande mettalliska oljud från boogien??

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Senaste gångerna jag varit ute och kört har jag hört metalliska knakande ljud från boogien. Det har känts normalt att köra (tror jag, min första skotervinter någonsin) men man blir ju orolig. Här där jag bor har vi haft -30 till -35 grader i snart en månad nu, kan denna extrema kyla ha något med detta att göra? Eller är det något annat det kan vara?
Jag vet att det finns en klaff som man kan ändra läge på för att göra fjädringen hårdare eller mjukare, men dessa knakande ljud kommer nog inte därifrån då jag aldrig har känt att det "slagit igenom" när jag kört.

Vad kan detta vara? Vad skall jag kolla efter? Vad kan hända när jag är ute och kör?

Tack för hjälpen.

Mvh
Peter
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Nej, jag är givetvis inte säker, jag är ju helt novis och nybörjare på detta, tycker dock att jag lokaliserat ljudet från ganska precis under sitsen. Men som sagt, svårt att säga specifikt.
Hur kollar man detta drivaxellager och vart sitter det?

Mvh
Peter
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Det kan vara att den bygger på is uppe i tunneln så dunkar och låter därifrån.
Tina upp skotern så att all snö/is försvinner å testa igen
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nej, jag är givetvis inte säker, jag är ju helt novis och nybörjare på detta, tycker dock att jag lokaliserat ljudet från ganska precis under sitsen. Men som sagt, svårt att säga specifikt.
Hur kollar man detta drivaxellager och vart sitter det?

Mvh
Peter
Drivaxeln är den axel som drivhjulen sitter på, längst fran i bandtunneln.
Axeln är lagrad, det högra sitter i oljebad (kedjehuset), men det vänsta ska man smörja regelbundet med fett, via smörjnippeln som man kommer åt under huven, bakom variatorn.

Om man sätter handen mot bandtunneln längst fram till vänster när man kör försiktigt på en jämn yta, känner man att det då "Knäpper" och att det verkar följa varven på drivaxeln (känns bäst vid låg och jämn hastighet), så är det sannolikt drivaxellagret.

Men har du möjlighet, gör som "Thullen" skriver, ta in och tinna upp skotern.
kan ju även vara is som ligger och "Spökar".
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Drivaxeln är den axel som drivhjulen sitter på, längst fran i bandtunneln.
Axeln är lagrad, det högra sitter i oljebad (kedjehuset), men det vänsta ska man smörja regelbundet med fett, via smörjnippeln som man kommer åt under huven, bakom variatorn.

Är det en nippel på en F7 -04 åxå?
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej igen, och tack för alla svar.
Nu har jag varit ute på en tur med dottern, hon är bara 6år och gillar inte att det går fort eller att man hoppar i guppen, så det var en väldigt försiktig tur på mellan 20-40km/h. Vid ett par tillfällen så kom detta knakande ljud och båda gångerna så körde jag på ganska knaggligt underlag, men som sagt, ganska sakta. Jag kan givetvis ställa in skotern i garaget så får Jeepen stå på gårdsplan :)
Synd bara att man har kört så lite med den ännu, så jag har inte hunnit bygga upp referenser som man kan jämföra emot. Om det är lagren, är det svårt att byta själv, och vad skulle det ev kunna kosta om man ber en verkstad sköta det?

Mvh
Peter
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
har du smörjt upp boggien?
Nej, Jag köpte skotern i September och enligt säljaren så skulle jag inte behöva göra något förens om kanske två till tre år. Detta för att han hade renoverat motorn efter att ha nypt. Ny vevstake, kolvar etc.
Vad han trodde kan behöva servas först skulle förmodligen vara variatorvikter om kanske två år.


Mvh
Peter
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
smörja bör man nog göra oftare än vartannat år iaf. Ta in den och tina av den, Lägg dej och kolla in i boggien och be någon belasta skoterns bak del. Ser du inget som glappar eller hör något så smörj och testa.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Hej igen, och tack för alla svar.
Nu har jag varit ute på en tur med dottern, hon är bara 6år och gillar inte att det går fort eller att man hoppar i guppen, så det var en väldigt försiktig tur på mellan 20-40km/h. Vid ett par tillfällen så kom detta knakande ljud och båda gångerna så körde jag på ganska knaggligt underlag, men som sagt, ganska sakta. Jag kan givetvis ställa in skotern i garaget så får Jeepen stå på gårdsplan :)
Synd bara att man har kört så lite med den ännu, så jag har inte hunnit bygga upp referenser som man kan jämföra emot. Om det är lagren, är det svårt att byta själv, och vad skulle det ev kunna kosta om man ber en verkstad sköta det?

Mvh
Peter
Det är lite knöligt att få tillbaka drivaxeln men i övrigt är det inte svårt. Bort med sekundären (1/2 " hylsa), då ser du lagerhuset. Vagnsbult på tunnelsidan och vanliga muttrar på din sida. Samma i kedjehuset (om jag minns rätt).
Demonteringen och lagerbytet gör du på ett par timmar om du är ovan. Sätta tillbaks drivaxeln kan ta tre minuter eller tre timmar beroende på om du har rätta flytet :) Men det är definitivt genomförbart och du har ju garage att stå i.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En bild på lagrets placering, OM det är lagret som är knas, så är det # 5 du behöver.
Smörjnippeln som man ska smörja lagret med är # 10

Är du normalhändig så är det inga problem att byta ut lagret.
Men har du aldrig gjort detta tidigare, så får du nog räkna att du har minst en kväll i garaget.

Men nog ska du smörja boggien oftare än vad köparen sa. Minst 1 gång/år, gärna oftare, smörjfett är inte dyrt.
Däremot är det dyrare och krångligare att byta lager och bussningar än att regelbundet pumpa in lite fett i nipplarna.
Så jag skulle nog börja med att ställa in skotern och tinna av den och sedan smörja upp boggien och drivaxellagret, speciellt om det var många mil sedan boggien fick fett. Sedan ut och provköra, lycka till :hello:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Drivaxeln är den axel som drivhjulen sitter på, längst fran i bandtunneln.
Axeln är lagrad, det högra sitter i oljebad (kedjehuset), men det vänsta ska man smörja regelbundet med fett, via smörjnippeln som man kommer åt under huven, bakom variatorn.
Är det en nippel på en F7 -04 åxå?
Nix, sitter ju en magnetindikator för hastighetsmätaren där, gissar att det är därför det inte sitter någon smörjnippel på denna modell.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
En bild på lagrets placering, OM det är lagret som är knas, så är det # 44 du behöver.
Smörjnippeln som man ska smörja lagret med är # 10

Är du normalhändig så är det inga problem att byta ut lagret.
Men har du aldrig gjort detta tidigare, så får du nog räkna att du har minst en kväll i garaget.

Men nog ska du smörja boggien oftare än vad köparen sa. Minst 1 gång/år, gärna oftare, smörjfett är inte dyrt.
Däremot är det dyrare och krångligare att byta lager och bussningar än att regelbundet pumpa in lite fett i nipplarna.
Så jag skulle nog börja med att ställa in skotern och tinna av den och sedan smörja upp boggien och drivaxellagret, speciellt om det var många mil sedan boggien fick fett. Sedan ut och provköra, lycka till :hello:
Den där bilden är väl inte från en EXT 580 -95?
Lagret sitter ju ungefär samma på den maskinen, tänker mest så att Peter inte blir konfunderad.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Den där bilden är väl inte från en EXT 580 -95?
Lagret sitter ju ungefär samma på den maskinen, tänker mest så att Peter inte blir konfunderad.
Oops, helt riktigt.
Såg inte att det var en -95 det gällde, jag hade bara min gamla Mountaincat -01 i huvudet.
Har editerat inlägget och lagt dit rätt bild.
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej Killar, Och tack för alla svar.
Av en händelse så googlade jag på min hemort och ordet skoter, så kom denna tråd fram som svar :) vilket var tur då jag nu såg att stig editerat sitt inlägg.

Vill bara lägga till en fråga. Vad tror ni det ungefär kostar att lämna in skoter på en service? där dom kollar boogien och även motorn och drivlina? Närmaste serviceställe är nog Salab i sveg, har någon erfarenhet av dem?

Mvh
Peter
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Hej Killar, Och tack för alla svar.
Av en händelse så googlade jag på min hemort och ordet skoter, så kom denna tråd fram som svar :) vilket var tur då jag nu såg att stig editerat sitt inlägg.

Vill bara lägga till en fråga. Vad tror ni det ungefär kostar att lämna in skoter på en service? där dom kollar boogien och även motorn och drivlina? Närmaste serviceställe är nog Salab i sveg, har någon erfarenhet av dem?

Mvh
Peter
Beror förstås väldigt mycket på vad "kolla motorn" innefattar. Men är det bara översyn (och eventuellt uppsmörjning) tycker jag inte de ska debitera dig mer än någon timmes arbete. Sen vad de tar vet jag inte, 500-600 kr kanske.
Men seriöst, smörja upp boggien är verkligen inget du behöver lämna in skotern för. Det tar bara några minuter och är inte ens svåråtkomligt. Det sitter en bunt nipplar, exakt var kan du få hjälp med här på forumet. Allt du behöver är en fettspruta och har du ingen kan du säkert låna en, det går nästan inte åt något fett alls.