"knack"-ljud från vattenpumpen

volvo16valve

Medlem
10 mar 2019
11
0
1
57
Skogen
Hej!

Här kommer en ytterligare fråga gällande min IQ600rr.

När jag snurrar runt motorn så kommer det ett knackljud från den mekaniska tätningen vid vattenpumpen, den rör sig lite i samband med att ljudet uppstår.

Någon som vet vad detta är?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De skulle kunna va allvarligt fel typ ett kugg som är borta på drevet som driver mot vevaxeln men jag är lite osäker på viken tätning du menar. Sprängskiss vore bra att visa på.
 

volvo16valve

Medlem
10 mar 2019
11
0
1
57
Skogen
Hej och tack för svar!

Tror inte en kugg saknas då jag inte varit där något och motorn har inte utsatts för något våld. Laddar upp en bild på sprängskissen där den är inringad.

Man kan även trycka på packningen så åker hela axeln inåt och man kan även se rörelsen på oljepumpssidan. Det är som om att den fjädrar. Det är inte mycket det handlar men nog mycket för att väcka frågor. Sen är det just det där ljudet som gjorde att jag reagerade.

28611
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ok de va den packbox jag trodde och de styrker misstanken om drevskada på vattenpumpsaxelns drev. På Rotax 3 serien är det drevet gjort av plast så de går lätt sönder vilket är meningen så inte drevet på vevaxeln går väck också. Polaris vet jag inte om de är plast? Men prova hålla i pumpaxeln hårt och dra runt motorn då kan du ev känna om de hackar till.