Knack i motor Summit 600 (AKUT!!)

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Har funderat på en Summit 600 -99, zx-chassit alltså och nya motorn.
Tittade på en som knackade i motorn/rave-ventilerna(?)
Ringde föregående ägare och han berättade att detta ljud fanns när han köpte skotern vid 60 mil, såsom även nuvarande ägaren intygat.

Skotern har alltså nu gått 600 mil med detta ljud.



Är detta alltså vanligt när det gäller dessa motorer?


Johan
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
hmm...

Har själv också summit (600 -99). Köpte den när den hade gått 66 mil och den har snart gått 600. Den har varit mycket driftsäker. Sumpade 2 stift i början av förr-förra säsongen, men då gick jag över till BR9EYA istället för BR9ES. Sedan dess har det aldrig gått nått stift.

Jag känner inte igen att jag har upplevt nått knackande ljud. Kan du beskriva mer hur det låter? Du bör nog höra med någon som kan Rotax 593 (motorn heter så). Jag skulle ringa och fråga min lokala ski-doo handlare om detta om jag var du. Tord Sundström i Bredåker (http://www.tordsmotorservice.com) är ju kunnig på Rotax.

FÖ rekommenderas skotern! Den smala spårvidden känns av på led så man får kämpa och burka lite. Nu är inte leden dess rätta element. Även om jag tycker den är kul även där (man blir dock svettig fort hehe) Megasmidig i lös snö. Skönt acc och bra grepp!

Komplettera gärna med styrhöjjare för så får du bättre kontroll vid stående körning.

Jag behåller min ännu ett år (minst) och har precis sockrat på med ett heelclicker kit, så nu är det bara snö som saknas!
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Jo...

Om man säger så.
Ljudet är ungefär som på en gammal Sierra med dåliga lyftare.
Knackar typ framifrån motor, jag tyckte jag lokaliserade ljudet till fram runt Raveventilerna men är inte säker, svårt att avgöra.

Och som sagt, föregående ägaren, inte han som ägde den nu, hade haft den sedan 60 mil med samma ljud och hade en polare med en Summit 700 som också hade ljudet, om än lite tystare.

Det är svårt att förklara mer hur ljudet låter, men det lät rätt högt och följde varven på motorn.

Jag är extremt sugen fortfarande på denna skoter då den var i så bra skick men jag vågar inte.

Vet inte hur många fler det finns heller som kan tänkas vara till salu, finns ju inte mängder av dem om man säger så....!


Johan