Knäskydd tipps

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag kör också med Leatt Dual Axis (https://www.24mx.se/crossutrustning/crosskydd_c15/knaskydd_c31/knaskydd-leatt-dual-axis-svart-rod_pid-PM-2403772). De har 3 storlekar.
Sätt elastiska band på rätt plats en gång och ta sedan lätt på och av.
Och också jag märker inte att jag var den på mig. Förutom att jag inte har blåmärken efteråt...

Det är viktigt, vill du använda dem främst som stötskydd eller egentligen som knästöd?
Då behöver du något mer med en robust ram (som https://www.embreis.com/se/blekinge/protect4-oa__2087), t.ex. X-frame från Leatt (https://www.24mx.se/crossutrustning/crosskydd_c15/knaskydd_c31/knaskydd-leatt-x-frame-par_pid-PM-2403719) (Dessa skydd är även godkända för medicinsk användning).
 
Last edited:
Reactions: Psycho Dave

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag kör också med Leatt Dual Axis (https://www.24mx.se/crossutrustning/crosskydd_c15/knaskydd_c31/knaskydd-leatt-dual-axis-svart-rod_pid-PM-2403772). De har 3 storlekar.
Sätt elastiska band på rätt plats en gång och ta sedan lätt på och av.
Och också jag märker inte att jag var den på mig. Förutom att jag inte har blåmärken efteråt...

Det är viktigt, vill du använda dem främst som stötskydd eller egentligen som knästöd?
Då behöver du något mer med en robust ram (som https://www.embreis.com/se/blekinge/protect4-oa__2087), t.ex. X-frame från Leatt (https://www.24mx.se/crossutrustning/crosskydd_c15/knaskydd_c31/knaskydd-leatt-x-frame-par_pid-PM-2403719) (Dessa skydd är även godkända för medicinsk användning).

Egentligen som dom längst ner men dom är så dyra var lite därför jag kollade på gorillas men dom verkar inte ge mkt stöd mot stötar
Så då kanske dual axis är bättre
Fördelen med gorillas jämfört med dual axis kanske är att dom skyddar bättre mot att vrida knät
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Ett år tidigare jag hade UFO knäskydd: https://www.motoaction.se/knaskydd-limited-ufo-p1419504#v1229375
De Leatt är mycket bättre och har några stöd.
Jag tror att Gorilla och Dual Axis är ganska lika.
Om ditt knä verkligen gör ont (eller efter en lång dag körning), investerar du bättre i C-Frame.
Från ingenting till något är redan bra, från något till Dual Axis eller Gorilla är bättre, en sådan knäsöd med en robusram är extra och medicinsk.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Ett år tidigare jag hade UFO knäskydd: https://www.motoaction.se/knaskydd-limited-ufo-p1419504#v1229375
De Leatt är mycket bättre och har några stöd.
Jag tror att Gorilla och Dual Axis är ganska lika.
Om ditt knä verkligen gör ont (eller efter en lång dag körning), investerar du bättre i C-Frame.
Från ingenting till något är redan bra, från något till Dual Axis eller Gorilla är bättre, en sådan knäsöd med en robusram är extra och medicinsk.
Ja så sant.
Får inte lika ont av att köra min assault som jag fick av att köra min dragon iafl då man inte sitter så högt med knäna.
Synd bara att dom är så dyra men ja är säkert
värt och sliter mindre på knäna med.
Kanske man kan ha dom även när man åker bräda.
Värt att fundera på iafl.
 
Last edited:

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Hittade pod k8 där man kan ta bort knäskyddet och bara använda dom som atros skydd.
Så slipper man köpa sånt med när man vandrar
Förra sommaren blev det en vandring 13 mil på 4a dagar med packning men fick sjukt ont och kunde knappt gå på ett par veckor sen. Så kanske det skulle vara en bra investering. Då skulle jag ju få betydligt mer användning för dom vilket känns mer värt skulle även vid snowboard åkning tror jag stödet skulle kunna hjälpa en heldel..
Någon här som har dom?
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Nu har jag kollat på den 😃
Nä såg dom på 24mx de ser väldigt klumpiga ut och något i knävecket, nejtack.
Det lutar åt pod k8 faktiskt.
Gillade verkligen att man kan ta av knäskyddet
Och bara använda dom som stöd ist för att köpa ett par som stöd och ett par knäskydd
Men då gäller det att dom passar riktigt bra med
Men går ju alltid skicka tillbaks annars.

Ska till sjukgymnasten nästa vecka så får höra vad dom anser med
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
För mig är det något för framtiden, om det är värt investeringen eftersom jag kör mer och kanske får smärta (eller förhindrar det).

Leatt C-Frame, X-Frame, POD K8, K4 är för medicinsk användning. Kanske kan du få lite kompensation, med hjälp av sjukgymnasten?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Körde leatt dual axis i 2 vintrar fram till säsongen som var, då jag lyckades skrota bägge meniskerna i ena knäet efter ett en liten crash. Efter mycket lusläsning och diverse youtube recensioner så föll mitt val på mobius x8. Prisvärda och jag måste säga att jag vart förvånad över hur bekväma dom är.

Ägde innan leatt skydden ett par EVS axis sport som användes flitigt ett par säsonger men dom satt så förbannat obekvämt och kändes väldigt bulkiga så dom såldes i samband med overall uppgradering då dom knappt rymdes i den.

Hade nog skadat knäet vad jag än haft för knäskydd, men om det skyddar bara lite mot kompression och vridning så är jag nöjd.

jävla elände med knäskador.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
För mig är det något för framtiden, om det är värt investeringen eftersom jag kör mer och kanske får smärta (eller förhindrar det).

Leatt C-Frame, X-Frame, POD K8, K4 är för medicinsk användning. Kanske kan du få lite kompensation, med hjälp av sjukgymnasten?

Har läst om Evs web pro med men de verkar mer bulkiga i designen.. läste det iafl, dom är med för medicinsk användning
Ja det kan säkert vara en investering om du har dåliga knän eller så.
Jag har kört rätt mkt hela livet.. aggressive inlines
MTB, DH, enduro åkt snowboard spelat fotboll innebandy m.m inte allt på en gång men alltid gjort något, är man igång mkt så sliter det mkt på knäna och dom flesta får väl problem någon gång. Så kör du mkt och hoppar och droppar osv så kan det säkert vara en värd investering sen förhindrar de ju att man vrider knät med. Kan nog vara lätt hänt när benet sjunker ner bit i snön kan jag tänka mig
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Körde leatt dual axis i 2 vintrar fram till säsongen som var, då jag lyckades skrota bägge meniskerna i ena knäet efter ett en liten crash. Efter mycket lusläsning och diverse youtube recensioner så föll mitt val på mobius x8. Prisvärda och jag måste säga att jag vart förvånad över hur bekväma dom är.

Ägde innan leatt skydden ett par EVS axis sport som användes flitigt ett par säsonger men dom satt så förbannat obekvämt och kändes väldigt bulkiga så dom såldes i samband med overall uppgradering då dom knappt rymdes i den.

Hade nog skadat knäet vad jag än haft för knäskydd, men om det skyddar bara lite mot kompression och vridning så är jag nöjd.

jävla elände med knäskador.
Jag har kollat dom med mobius x8 var väl med för medicinsk användning kunde du få recept på dom eller försökte du det?

Ja det är ju viktigt att knäskydden är sköna och sitter bra, men hur sitter dom där bak på dig i det klippet som jag såg så verkar det hamna i knävecket vilket går bort för mig. Tycker det är fruktansvärt obekvämt att ha något där
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Betalade ur egen ficka. Får man vänta i 100dagar på MG röntgen, så jag orkade inte gå genom den svenska byråkratin. Spännet i knävecket är bekvämt och gör att knäet sitter riktigt stabilt i skyddet👍 Kolla lite recensioner på tuben. Många skoter åkare på andra sidan pölen kör mobius.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Betalade ur egen ficka. Får man vänta i 100dagar på MG röntgen, så jag orkade inte gå genom den svenska byråkratin. Spännet i knävecket är bekvämt och gör att knäet sitter riktigt stabilt i skyddet👍 Kolla lite recensioner på tuben. Många skoter åkare på andra sidan pölen kör mobius.
Nä ska man vänta på det är ju säsongen slut innan man hinner få några skydd.
Kanske det går att få tillbaka endel i efterhand?
Jag har ingen aning.
Har sett endel som gillar dom och endel som inte gillar dom. Som med allt annat iofs
Men dom verkar ju helt klart vara bland dom bästa.
Men bra att du hittade ett par 👍
Hunnit köra något med dom än?
Tänker om du skaffade dom i början på året eller så, och blir det stor skillnad dagen efter? Om du får mindre ont och så med hjälp av stödet det ger?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
har inte hunnit testa dom i fält. Men sprang runt i dom en stund efter att jag justerat in dom så frun fick bli påmind om vilken nörd hon gift sig med. Mitt största problem med knäet är att det låser sig vid vissa rörelser. brukar sällan ha smärta annat än när det låser sig då vill man skrika.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
har inte hunnit testa dom i fält. Men sprang runt i dom en stund efter att jag justerat in dom så frun fick bli påmind om vilken nörd hon gift sig med. Mitt största problem med knäet är att det låser sig vid vissa rörelser. brukar sällan ha smärta annat än när det låser sig då vill man skrika.
Hehe ja man behöver påminna dom ibland
Brukar pratar om kolvar Polaris och cervisar med min men skulle lika väl kunna ta det med hunden hehe.
Jo jag vet hur det är när det händer fasst på mig är det armbågen som låser sig ibland var dock längessen nu